Motywowanie pracowników
MOTYWOWANIE ZESPOŁU PRACOWNIKÓW
DO LEPSZEJ PRACY, ZAANGAŻOWANIA I PRZESTRZEGANIA ZASAD
WYZNACZONYCH PRZEZ ZWIERZCHNIKA
Jak zmotywować pracowników, by pracowali lepiej, by przestrzegali zasad, współpracowali, byli terminowi, chętnie dzielili się wiedzą i doświadczeniem? By chcieli na długo związać się z firmą? By lepiej współpracowali? Inaczej się komunikowali? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez zwierzchników. Czy jednak we wszystkich wymienionych sytuacjach „motywowanie” jest właściwym słowem? Jaka jest różnica między motywowaniem a dyscyplinowaniem, jakich działania te dotyczą sytuacji i których pracowników? Czy motywowanie to oddziaływanie skierowane do grupy, czy do pojedynczych osób? Na których pracownikach zwierzchnik powinien się koncentrować: na tych, którzy są dla niego problematyczni, czy na tych, którzy wyróżniają się zaangażowaniem? Czy każdego motywuje to samo? Czy, jeśli zwierzchnik wie, co motywuje danego pracownika, powinien mu to zapewnić? A jeśli nie dysponuje żadnymi środkami motywacyjnymi? Jak rozpoznać, czy pracownik ma motywację wewnętrzną czy zewnętrzną? Podobnych pytań można mnożyć bez końca.
Motywowanie to jedno z najważniejszych i najtrudniejszych zadań zwierzchnika. By można je prowadzić, zwierzchnik sam musi być zmotywowany. A jeśli jest zapracowany i nie ma na takie działania czasu? Te i wszystkie inne wątpliwości stanowią tematykę szkolenia. Współpracujemy z kierownikami i menadżerami od 20 lat zakresie efektywnego pełnienia przez nich funkcji kierowniczych. Zagadkę motywowania rozwikłaliśmy. Podzielimy się naszym doświadczeniem, rozwiązaniami, praktyką motywowania. Potrzebujemy tylko Twojej obecności na naszym szkoleniu.
KORZYŚCI Z UDZIAŁU W SZKOLENIU:
- dowiedzą się, jak zwiększyć motywację własną i podwładnych do pracy
- otrzymają skuteczne narzędzia zarządzania i budowania motywacji pracowników
- zrozumieją, jak wielką wartością jest zespół stabilny, czujący się bezpiecznie, zaangażowany
- nauczą się rozpoznawać ukryte sygnały spadku motywacji do pracy u swoich podwładnych
- poznają lepiej swoich podwładnych i odkryją, co jest dla nich ważne
- nauczą się konkretnych technik budowania w zespole zaangażowania oraz identyfikacji z firmą
- dowiedzą się czym motywować, jeśli nie pieniędzmi, czyli o motywacji pozafinansowej
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Motywacja – klucz do efektywności
- Wpływ motywacji na wykonywanie zadań
- Co zrobić, aby pracownikom chciało się chcieć?
- Modele motywacji a wyniki pracownika
- Sytuacje wymagające motywowania
2. Rola pracownika w firmie
- Zaspokajanie potrzeby ważności każdego pracownika
- Wsparcie firmy i kadry kierującej w osiąganiu celów
- Budowanie identyfikacji pracownika z firmą
- Cele osobiste pracownika a cele zawodowe
- Praca – narzędzie osiągania celów osobistych i samorealizacji
3. Rozpoznawanie spadku motywacji u pracowników:
- przyczyny spadku motywacji do pracy
- sytuacje i czynniki „niemotywujące”
- objawy jawne i “niepozorne” obniżonej motywacji
- rozpoznawanie i przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom
4. Co motywuje mój zespół?
- Sposoby odkrywania indywidualnych czynników motywujących pracowników do pracy
- Techniki specjalne i standardowe. Kwestionariusz diagnostyczny
5. Budowanie zaangażowania pracownika:
- rozpoznawanie indywidualnej strategii samomotywowania pracownika
- konkretne sposoby zdobywania informacji o potrzebach i wartościach pracownika
- jak dobrać skuteczne środki motywowania?
- związek pomiędzy zaspokajaniem potrzeb pracownika a jego motywacją do pracy
- wykorzystanie dysonansu poznawczego w motywowaniu pracowników
6. Czy pieniądze są skutecznym sposobem motywowania?
- Rola wynagrodzenia i jego wpływ na wyniki pracownika
- Satysfakcja a motywacja – czyli dlaczego po podwyżce nie wzrasta jakość pracy?
- Gdy pracownik zarabia za mało… Gdy pracownik zarabia dużo…
7. Sposoby wpływania na wzrost zaangażowania i odpowiedzialności pracownika
Motywowanie poprzez (m.in.):
- nagrody i kary
- wzbudzanie reguły wzajemności i zaangażowania
- odwoływanie się do zasobów i mocnych stron
- twórcze wykorzystywanie błędów
- poprzez dobór rodzaju zadania
- jasny podział i zakres obowiązków
- informacje zwrotne o pracy
- pochwały i konstruktywną krytykę
- poniesienie konsekwencji zaniedbania obowiązków służbowych
- odwoływanie się do współzawodnictwa
- przywoływanie sukcesów
- stymulowanie pracowników do współpracy
- jasność celów i misji
8. Kij czy marchewka? Techniki budowania motywacji do pracy
Nagrody:
- jak i kiedy je stosować?
- nagrody najbardziej motywujące
- czy pieniądze są najlepszym sposobem motywowania?
- indywidualne podejście do motywowania
- konkretne sposoby wpływania na wzrost chęci do pracy i budowania u pracownika odpowiedzialności
- formułowanie pochwał i odwoływanie się do zasobów i mocnych stron
- o nagrodach, które stają się dla pracownika karą
Kary:
- czy należy je stosować i w jaki sposób?
- przeciwdziałanie spadkowi motywacji do pracy po udzielonej krytyce
- błędy pracownika – sposoby na rozwiązanie problemu i jednoczesne podniesienie motywacji
- czy błędy można wykorzystać twórczo? Konstruktywna krytyka oraz informacje zwrotne o pracy. Specjalne techniki
9. Rozmowa motywująca
- Kiedy warto przeprowadzić rozmowę motywującą z pracownikiem?
- Schemat rozmowy motywującej
- Symulacje rozmów z pracownikami