Motywowanie pracowników

MOTYWOWANIE ZESPOŁU PRACOWNIKÓW

DO LEPSZEJ PRACY, ZAANGAŻOWANIA I PRZESTRZEGANIA ZASAD

WYZNACZONYCH PRZEZ ZWIERZCHNIKA

motywowanieJak zmotywować pracowników, by pracowali lepiej, by przestrzegali zasad, współpracowali, byli terminowi, chętnie dzielili się wiedzą i doświadczeniem? By chcieli na długo związać się z firmą? By lepiej współpracowali? Inaczej się komunikowali? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez zwierzchników. Czy jednak we wszystkich wymienionych sytuacjach „motywowanie” jest właściwym słowem? Jaka jest różnica między motywowaniem a dyscyplinowaniem, jakich działania te dotyczą sytuacji i których pracowników? Czy motywowanie to oddziaływanie skierowane do grupy, czy do pojedynczych osób? Na których pracownikach zwierzchnik powinien się koncentrować: na tych, którzy są dla niego problematyczni, czy na tych, którzy wyróżniają się zaangażowaniem? Czy każdego motywuje to samo? Czy, jeśli zwierzchnik wie, co motywuje danego pracownika, powinien mu to zapewnić? A jeśli nie dysponuje żadnymi środkami motywacyjnymi? Jak rozpoznać, czy pracownik ma motywację wewnętrzną czy zewnętrzną? Podobnych pytań można mnożyć bez końca.

Motywowanie to jedno z najważniejszych i najtrudniejszych zadań zwierzchnika. By można je prowadzić, zwierzchnik sam musi być zmotywowany. A jeśli jest zapracowany i nie ma na takie działania czasu? Te i wszystkie inne wątpliwości stanowią tematykę szkolenia. Współpracujemy z kierownikami i menadżerami od 20 lat zakresie efektywnego pełnienia przez nich funkcji kierowniczych. Zagadkę motywowania rozwikłaliśmy. Podzielimy się naszym doświadczeniem, rozwiązaniami, praktyką motywowania. Potrzebujemy tylko Twojej obecności na naszym szkoleniu.

KORZYŚCI Z UDZIAŁU W SZKOLENIU:

  • dowiedzą się, jak zwiększyć motywację własną i podwładnych do pracy
  • otrzymają skuteczne narzędzia zarządzania i budowania motywacji pracowników
  • zrozumieją, jak wielką wartością jest zespół stabilny, czujący się bezpiecznie, zaangażowany
  • nauczą się rozpoznawać ukryte sygnały spadku motywacji do pracy u swoich podwładnych
  • poznają lepiej swoich podwładnych i odkryją, co jest dla nich ważne
  • nauczą się konkretnych technik budowania w zespole zaangażowania oraz identyfikacji z firmą
  • dowiedzą się czym motywować, jeśli nie pieniędzmi, czyli o motywacji pozafinansowej

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Motywacja – klucz do efektywności

  • Wpływ motywacji na wykonywanie zadań
  • Co zrobić, aby pracownikom chciało się chcieć?
  • Modele motywacji a wyniki pracownika
  • Sytuacje wymagające motywowania

2. Rola pracownika w firmie

  • Zaspokajanie potrzeby ważności każdego pracownika
  • Wsparcie firmy i kadry kierującej w osiąganiu celów
  • Budowanie identyfikacji pracownika z firmą
  • Cele osobiste pracownika a cele zawodowe
  • Praca – narzędzie osiągania celów osobistych i samorealizacji

3.    Rozpoznawanie spadku motywacji u pracowników:

  • przyczyny spadku motywacji do pracy
  • sytuacje i czynniki „niemotywujące”
  • objawy jawne i “niepozorne” obniżonej motywacji
  • rozpoznawanie i przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom

4. Co motywuje mój zespół?

  • Sposoby odkrywania indywidualnych czynników motywujących pracowników do pracy
  • Techniki specjalne i standardowe. Kwestionariusz diagnostyczny

5. Budowanie zaangażowania pracownika:

  • rozpoznawanie indywidualnej strategii samomotywowania pracownika
  • konkretne sposoby zdobywania informacji o potrzebach i wartościach pracownika
  • jak dobrać skuteczne środki motywowania?
  • związek pomiędzy zaspokajaniem potrzeb pracownika a jego motywacją do pracy
  • wykorzystanie dysonansu poznawczego w motywowaniu pracowników

6. Czy pieniądze są skutecznym sposobem motywowania?

  • Rola wynagrodzenia i jego wpływ na wyniki pracownika
  • Satysfakcja a motywacja – czyli dlaczego po podwyżce nie wzrasta jakość pracy?
  • Gdy pracownik zarabia za mało… Gdy pracownik zarabia dużo…

7. Sposoby wpływania na wzrost zaangażowania i odpowiedzialności pracownika

Motywowanie poprzez (m.in.):

  • nagrody i kary
  • wzbudzanie reguły wzajemności i zaangażowania
  • odwoływanie się do zasobów i mocnych stron
  • twórcze wykorzystywanie błędów
  • poprzez dobór rodzaju zadania
  • jasny podział i zakres obowiązków
  • informacje zwrotne o pracy
  • pochwały i konstruktywną krytykę
  • poniesienie konsekwencji zaniedbania obowiązków służbowych
  • odwoływanie się do współzawodnictwa
  • przywoływanie sukcesów
  • stymulowanie pracowników do współpracy
  • jasność celów i misji

8. Kij czy marchewka? Techniki budowania motywacji do pracy

Nagrody:

  • jak i kiedy je stosować?
  • nagrody najbardziej motywujące
  • czy pieniądze są najlepszym sposobem motywowania?
  • indywidualne podejście do motywowania
  • konkretne sposoby wpływania na wzrost chęci do pracy i budowania u pracownika odpowiedzialności
  • formułowanie pochwał i odwoływanie się do zasobów i mocnych stron
  • o nagrodach, które stają się dla pracownika karą

Kary:

  • czy należy je stosować i w jaki sposób?
  • przeciwdziałanie spadkowi motywacji do pracy po udzielonej krytyce
  • błędy pracownika – sposoby na rozwiązanie problemu i jednoczesne podniesienie motywacji
  • czy błędy można wykorzystać twórczo? Konstruktywna krytyka oraz informacje zwrotne o pracy. Specjalne techniki

9. Rozmowa motywująca

  • Kiedy warto przeprowadzić rozmowę motywującą z pracownikiem?
  • Schemat rozmowy motywującej
  • Symulacje rozmów z pracownikami