Zarządzanie zespołem
KSIĘGI ZAWIERAJĄ WIELE MĄDROŚCI, JEDNAK NIE ZNAJĄ REALIÓW ŻYCIA…
NASZE SZKOLENIE TO DZIELENIE SIĘ Z UCZESTNIKAMI 2O – LETNIĄ PRAKTYKĄ I DOŚWIADCZENIEM KIEROWNICZYM
Celem szkolenia jest doskonalenie umiejętności budowania zespołu i efektywnej współpracy. Podczas szkolenia będzie doskonalonych i ocenianych wiele kompetencji kierowniczych. Uczestnicy będą sami oceniać ich poziom, będą też otrzymywać informacje zwrotne od innych osób i od trenerów. W trakcie szkolenia uczestnicy wezmą udział w wielu symulacjach kierowniczych, wykonają też wiele praktycznych ćwiczeń. Zostaną one opracowane na bazie rzeczywistych sytuacji trudnych i doświadczeń uczestników, po wcześniejszym zebraniu informacji.
DZIĘKI UDZIAŁOWI W SZKOLENIU UCZESTNICY:
- otrzymają skuteczne narzędzia zarządzania zespołem
- dowiedzą się , jak zwiększyć efektywność i motywację do pracy u pracowników
- rozpoznają swój styl kierowania oraz wynikające z niego atuty i ograniczenia
- rozwiążą wiele problemów dotyczących zarządzania ludźmi
- poznają lepiej swój zespół i odkryją, co motywuje do pracy podwładnych
- sprawią, że pracownicy będą chętniej i dokładniej wypełniać polecenia zwierzchnika
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Autorytet kierowniczy wynika ze stanowiska czy przyjętej postawy?
2. Katalog kompetencji menadżerskich
- Menedżer czy lider – określanie własnej roli
- Przywództwo piątego stopnia, czyli cel, do którego powinien dążyć każdy menedżer
- Horyzonty czasowe, czyli, na jakich zadaniach koncentruje się menedżer: strategicznych czy operacyjnych?
- Zestaw kompetencji menedżerskich
- Autoanaliza i samoocena kompetencji warunkiem rozwoju menedżera
3. Konflikt roli – jeszcze kolega, czy już zwierzchnik?
Trudności w kierowaniu grupą wcześniejszych kolegów
Trudności w kierowaniu osobami starszymi
Trudności w kierowaniu osobami młodymi i roszczeniowo nastawionymi
4. Doskonalenie umiejętności kierowniczych. Style kierowania. Kierowanie sytuacyjne
- Określenie własnego stylu kierowania ludźmi.
- Styl jako działanie spontaniczne (ograniczające pracę menedżera i rozwój zespołu)
- Styl jako działanie celowe – dążenie do dojrzałości zespołu
- Dojrzałość psychologiczna zespołu jako wyznacznik zastosowania konkretnego stylu.
- Stopnie dojrzałości psychologicznej pracowników i dobór adekwatnego stylu.
- Ćwiczenia praktyczne w stosowaniu konkretnych stylów – symulacje kierownicze.
- Czym jest kierowanie sytuacyjne? Jak je stosować konkretnie i kiedy?
- Ocena własnego stylu kierowania i jego wpływ na efekty pracy.
- Sprawdź, czy kierujesz grupą, czy zespołem?
3. Kierownik – kolega i zwierzchnik. Trudności w kierowaniu grupą wcześniejszych kolegów. Trudności w kierowaniu osobami starszymi
- Typowe konflikty i trudności.
– Postawy uległe, koleżeńskie i postawy autokratyczne, autorytarne jako najczęstsze błędy w przyjmowaniu postaw kierowniczych.
– Konflikt roli, czyli zachowanie kierownika, gdy nie wie, w jaki sposób zbudować swój autorytet.
– Niechęć do delegowania zadań
– Brak kontroli własnych emocj
– Ograniczone zaufanie do innych ludzi, przeciążenie zadaniami
– Ustalenie nowych relacji i celów pracy.
– Fazy rozwoju grupy i ich konsekwencje dla efektywności zespołu.
4. Rozmowa dyscyplinująca
- Techniki rozmowy z pracownikiem nierealizującym odpowiednio celów pracy, zadań, poleceń
– Techniki motywowania pracowników do zmian.
– Przekazywanie negatywnych informacji.
– Ostrzeżenia, gradacja zaplecza (przewidywanych konsekwencji) w przypadku powtarzających się błędów
– Poinformowanie pracownika o możliwości zastosowania sankcji
– Kultura dyscyplinowania jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku firmy
5. Postawa partnerska wobec zespołu i pracowników
- Czy postawa partnerska powinna być celem, do którego dąży menedżer?
– Sytuacje i ludzie, wobec których postawa partnerska jest odbierana jako słabość i nie prowadzi do rozwoju zespołu – wykorzystywanie menedżera przez pracowników.
– Ewolucja postaw – menedżer na tle procesu grupowego.
6. Zasady udzielania informacji zwrotnych o pracy i obowiązek zwiernika
- Feedback – jak, kiedy, komu i co powiedzieć
– Udzielanie pochwał
– Jak konstruktywnie krytykować?
– Asertywna komunikacja w udzielaniu informacji zwrotnych o pracy.
7. Zarządzanie efektywnością i rozwojem pracownika
- Ustalanie celów pracy
– Przekazywanie pracownikom zadań. Delegowanie zadań. Poziomy delegowania.
– Dlaczego nie delegujemy zadań?
- Czy zwierzchnik powinien być wykonawcą zadania?
– Wydawanie poleceń. Kontrola realizacji zadań.