Język filmu w prezentacji
Są filmy, które oglądamy i nie zostaje po nich żadne wspomnienie. Są takie filmy, o których pamięć zamyka się stwierdzeniem “bardzo fajny”. Są też takie, po zakończeniu których zapada cisza, a widzowie z kina wychodzą w milczeniu. Każdy może opowiedzieć poprzez film jakąś historię. Nie każdy jednak potrafi zrobić to jednakowo zręcznie.
Kiedy prowadzisz prezentację, jesteś jej scenarzystą, reżyserem i aktorem. Ale czy znasz język, w jakim porozumiewa się ta trójka?
Prezentacje multimedialne są chlebem powszednim w większości firm. Jeśli prowadzisz prezentacje lub w nich uczestniczysz, wiesz, co oznacza nudna prezentacja. Zwykle centrum prezentacji stanowią slajdy i tekst w nich zawarty. Jest wiele wskazówek, jak uatrakcyjnić prezentację.
My proponujemy coś innego: wzbogacenie prezentacji lub wystąpienia o prawidła, którymi rządzi się język filmu.
Prezentacja może mieć swój scenariusz, scenopis. Język filmu można porównać do języka literatury: kadr, ujęcie, scena, sekwencja to jak w książce słowo, wiersz, zdarzenie, rozdział, tom. Ludzi, zagadnienia, przedmioty możemy pokazywać z wielu perspektyw, z ptasiej, żabiej…
Możemy pokazywać ich w wielu planach: zbliżać, półzbliżać, pokazywać w planie średnim, amerykańskim, w planie pełnym, w detalu. Jak to zrobimy, zależy od naszej pomysłowości i fantazji. Aby to jednak było możliwe, musimy poznać fascynujący język filmu.
Uczestnicy naszego szkolenia poznają język filmu, nakręcą dla pozostałych pracowników film instruktażowy, zaprezentują, czego się nauczyli. A szanowne audytorium oceni, czy zrobili to rzeczywiście ciekawie.
Pytania, na które znajdziesz odpowiedź:
- Kadr, ujęcie, scena, sekwencja, – czym są podstawowe terminy języka filmu?
- Jakie są rodzaje planów, czym się różnią i kiedy jaki z nich stosować?
- Jak z wykorzystaniem języka filmu rozpocząć narrację prezentacji?
- Jak spowodować, aby ważny detal lub zbliżenie grały główną rolę?
- Jak napisać scenariusz wystąpienia?
- Jak przygotować scenopis?
- Jak to wszystko połączyć w całość i uatrakcyjnić wystąpienie, prezentację?
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Dzięki udziałowi w szkoleniu Uczestnicy:
- poznają profesjonalne sposoby na tworzenie wystąpień i przemówień;
- poznają wiele użytecznych technik prezentacji i autoprezentacji;
- nauczą się interesująco prezentować siebie i zagadnienie (style przekazywania informacji);
- poznają tajniki skutecznego posługiwania się głosem:
- nauczą się wzbudzać u swoich słuchaczy zainteresowanie;
- usprawnią swoje sposoby na skuteczne porozumiewanie się z odbiorcami;
- poznają techniki radzenia sobie z trudnymi osobami i pytaniami
Program szkolenia:
1. Profesjonalne przygotowanie do wystąpienia
- Ustalenie stylu wystąpienia w zależności od okoliczności.
- Jak wygląda i zachowuje się profesjonalista?
- Znaczenie Twojego głosu podczas wystąpienia.
- Techniki radzenia sobie z tremą, stresem, negatywnymi emocjami.
- Mowa ciała, maniery, profesjonalny i adekwatny do sytuacji ubiór
2. Struktura wystąpienia
- Jak zostać mistrzem pierwszego, pozytywnego wrażenia?
- O roli początku i końca wystąpienia.
- Czy warto przygotować konspekt wystąpienia, czy raczej „tak po prostu” wyjść i zacząć?
- Budowanie bloków tematycznych.
- Prawidła prezentacji partii materiału.
3. Jak jeszcze zrobić „dobre wrażenie”?
- W jaki sposób przemawiać interesująco.
- Jak mówić prosto i po polsku? O roli dostosowania języka wypowiedzi do odbiorcy?
- Jak mówić celowo w sposób skomplikowany i niezrozumiały – efekt aureoli.
- Sposoby przewidywania i zapobiegania zakłóceniom.
- Mówca pod ostrzałem – techniki radzenia sobie z trudnymi pytaniami.
- W jakich sytuacjach korzystnie jest przerwać prezentację, wystąpienie?
4. Opór psychologiczny słuchaczy – zasady pokonywania oporu
- Utrzymywanie zainteresowania grupy.
- Aktywizowanie szarych eminencji.
- Przekształcanie przeciwników w sojuszników.
- Budowanie poczucia pewności i techniki panowania nad uczestnikami dyskusji.
- Sposoby radzenia sobie z krytyką i agresją.
5. Autoprezentacja
- Jak wywierać wpływ poprzez autoprezentację?
- Efekt aureoli.
- Techniki autoprezentacyjne, manipulacje autoprezentacją.
6. Strategie przeprowadzania prezentacji
Przygotowanie warstwy lingwistycznej (słowo pisane i mówione):
- język pozytywów, czyli, w jaki sposób mówić dobrze o Firmie
- moda językowa;
- inwazja angielszczyzny (nowe pojęcia);
- język przemówień z czasów PRL-u;
- sposoby przekonywania do własnych racji;
- słowa – klucze budujące motywację wewnętrzną;
- słowa działające na wyobraźnię;
- słowa, których należy unikać;
7. Zarządzanie czasem w prezentacji / wystąpieniu
Prezentacja przed jedną osobą, a przed grupą osób
8. Psychologia grupy
-Gry psychologiczne i manipulacje stosowane nieświadomie i celowo przez grupę.
-Sposoby nawiązywania kontaktu, budowania dobrej atmosfery i przełamywania oporu w grupie.
-Dynamika grupy.
-Postępy i regresje; cykle rozwoju i pracy grupy.
9. Wystąpienia publiczne przed kamerą – sztuka prezentacji
- Ćwiczenia praktyczne
- Nagrywanie wystąpień uczestników
10. Język filmu w prezentacji
- Kadr, ujęcie, scena, sekwencja, – czym są podstawowe terminy języka filmu?
- Jakie są rodzaje planów, czym się różnią i kiedy jaki z nich stosować?
- Jak z wykorzystaniem języka filmu rozpocząć narrację prezentacji?
- Jak spowodować, aby ważny detal lub zbliżenie grały główną rolę?
- Jak napisać scenariusz wystąpienia?
- Jak przygotować scenopis?
- Jak to wszystko połączyć w całość i uatrakcyjnić wystąpienie, prezentację?
11. Nagrania prezentacji
Uczestnicy, podzieleni na mniejsze zespoły, przez całe szkolenie będą pracować nad zadaniem – przygotowaniem prezentacji w oparciu o język filmu.
Rezultatem ich pracy będzie ciekawa, przemyślana prezentacja – wystąpienie, które zachwyci nawet najbardziej doświadczonych i wymagających odbiorców.