Trudne rozmowy z pracownikami – kluczowe sytuacje trudne w zarządzaniu
RZETELNE OCENIANIE TRUDNE ZADANIE!
KLUCZOWE TRUDNE ROZMOWY Z PRACOWNIKAMI, KTÓRYCH NIE UNIKNIE TEN, KTO PEŁNI FUNKCJĘ KIEROWNICZĄ!
JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO TRUDNYCH ROZMÓW, BY OSIĄGNĄĆ CEL?
DZIĘKI UDZIAŁOWI W SZKOLENIU MENADŻEROWIE LINIOWI:
- docenią znaczenie oceniania pracowników;
- nauczą się wykorzystywać system ocen do budowania motywacji i zaangażowania;
- będą postrzegani, jako sprawiedliwie oceniający;
- nauczą się prowadzić trudne rozmowy z pracownikami i przećwiczą je w praktyce na trudnych odbiorcach;
- dowiedzą się, jakie standardy zachowań powinni prezentować podczas rozmów oceniających;
- poznają swoje mocne i słabsze strony w zakresie komunikacji i otrzymają narzędzia doskonalenia;
- zwiększą poczucie pewności siebie z kontaktach z podwładnymi oraz w sytuacjach trudnych.
PROGRAM SZKOLENIA:
„Niekonwencjonalne” techniki budowania pewności siebie, pokonywanie swoich ograniczeń, przełamywanie słabości w kontaktach na linii Menedżer Liniowy – podwładny
1. Nie można się nie komunikować….
- Rozmowa jako narzędzie kierowania i technika wpływu psychologicznego
– Co sygnalizuje brak komunikacji zespole i z danym pracownikiem?
– Informacja poza nurtem oficjalnym
2. Konflikty i trudne sytuacje, czyli dlaczego się nie rozumiemy?
- Podstawowe prawa psychologiczne odnośnie relacji międzyludzkich
– Analiza przyczyn powstawania sytuacji trudnych, niedomówień, efektów złego przepływu informacji
– Sposób podejścia do konfliktu jako ocena dojrzałości psychologicznej Menedżera Liniowego i pracownika
3. Rodzaje konfliktów, trudnych sytuacji we współpracy. Czynniki determinujące ich rozwój i przebieg
- Rodzaje przyjmowanych postaw w stosunku do sytuacji konfliktowej
– Zachowania rywalizacyjne, uległe, unikowe, partnerskie, kompromisowe
4. Jak przygotować się do rozwiązywania konfliktów i trudnych rozmów?
- Diagnoza własnego stylu rozmawiania i rozwiązywania konfliktów – testy i zabawy psychologiczne
– Najczęstsze tradycyjne sposoby rozwiązywania konfliktów – powody ich nieskuteczności
– Ustalenie celu idealnego, pośredniego, BATNY w rozmowie z pracownikiem
– Ćwiczenia budujące empatię – czyli jak to jest być po „drugiej stronie”
– Empatia jako cecha wspomagająca i ograniczająca skuteczną komunikację
– Sposoby radzenia sobie ze stresem w trakcie trudnych rozmów
5. Zestaw trudnych tematów, przykłady:
- rozmowa dyscyplinująca
- rozmowa badająca przyczyny niepowodzeń pracownika w realizacji zadań
- rozmowa motywująca
- klasyczna rozmowa oceniająca (okresowa)
- rozmowa informująca pracownika o niespełnianiu oczekiwań zwierzchnika, firmy (praca nad prezentowaną postawą)
- rozmowa degradacyjna
- rozmowa zmierzająca w kierunku zwolnienia pracownika
- rozmowa na temat życia osobistego
- expose szefa – kiedy pojawia się w zepsole nowy lider
- inne tematy rozmów, w zależności od zainteresowania uczestników szkolenia
OCENIANIE I ROZMOWA OCENIAJĄCA
1. Dlaczego ważne jest ocenianie pracownika?
- Ocena formalna a ocena nieformalna
– Wady i zalety oceny okresowej
– Korzyści wynikające z systemu ocen
– Korzyści wynikające z rozmowy oceniającej
2. Czyja rola najważniejsza?
- Rola menedżera Liniowego i jego postawy we wdrożeniu systemu ocen
– Nauka przez modelowanie, czyli podwładny obserwuje Twoje zachowanie i je naśladuje
– Błędy po stronie Menedżera Liniowego skutkujące obniżaniem wartości ocen okresowych
– Działania Menedżera Liniowego wspierające wdrożenie systemu ocen pracowniczych
3. Przygotowanie do rozmowy oceniającej
- Obszary jawne i obszary poufne oceny
– Własne przygotowanie przez Menedżera Liniowego
– Przygotowanie pracownika do procesu oceny
– Ustalenie i przekazanie celu oceny pracownika
– Obszar i kryteria oceny
– Prawa ocenianego i oceniającego
– Przyjmowanie oceny przez pracownika
– Wcześniejsze ustalenie terminu rozmowy
– Wybór miejsca spotkania
4. Rozmowa oceniająca z pracownikiem
- Stworzenie atmosfery wzajemnego zaufania
– Etapy rozmowy oceniającej
– Przekazanie celu spotkania
– Ustalenie przebiegu spotkania
– Ustalenie zasad komunikacji
– Okoliczności łagodzące
– Sposoby prowadzenia i zamykania dyskusji
– Radzenie sobie z obiekcjami pracownika i z różnicą zdań
5. Samoocena pracownika – Jak przygotować pracownika do samooceny?
- Przekazywanie pozytywnych i negatywnych informacji zwrotnych
– Przepis na wzorcową pochwałę
– Odwoływanie się do zasobów i mocnych stron pracownika
– Wzmacnianie zachowań pożądanych
– Pochwała jako narzędzie motywacji
6. Cel krytyki
- Techniki przekazywania negatywnych informacji
– Rozmowa z pracownikiem nierealizującym celów pracy
– Przeciwdziałanie spadkowi motywacji do pracy po udzielonej krytyce
– Błędy pracownika – sposoby na rozwiązanie problemu i jednoczesne podniesienie motywacji
– Konstruktywna krytyka. Specjalne techniki
– Wsparcie pracownika w sytuacji negatywnej / niskiej oceny
7. Trudne sytuacje. Ciemna strona oceniania
- Pułapki w procesie oceniania
– Najczęstsze błędy w procesie oceniania (brak klarownych kryteriów oceny, efekt ostatniej chwili, efekt czynników ekstremalnych, efekt faworyzowania, efekt zawyżonej oceny, efekt twardej ręki, efekt złotego środka, efekt potrzeby firmy)
– Zwierzchnik czy kolega? Ocena osoby lubianej
– Trudne zachowania podwładnego: lęk przed oceną, brak zgody z oceną zwierzchnika, niedojrzałość emocjonalna, szantaż emocjonalny, gry i manipulacje
8. Po rozmowie… Wprowadzanie zmian
- Ustalanie dalszego planu rozwoju pracownika
– Definiowanie celu oraz metod jego osiągnięcia
– Techniki motywowania pracowników do zmian
– Doskonalenie wyników podwładnych
– Wsparcie podczas pokonywania przeszkód
– Ustalenie ścieżek rozwoju pracownika