Profesjonalna obsługa klienta
ILE GWIAZDEK PRZYZNA CI TWÓJ KLIENT?
Profesjonalna obsługa klienta to szereg działań, które mają sprawić, że klienci poczują się usatysfakcjonowani, zadowoleni ze współpracy z Twoją firmą. Często zdarza się tak, że Twoi pracownicy spotykają się z tzw. trudnymi sytuacjami, konfliktami, niezadowoleniem, roszczeniami i żądaniami ze strony klienta.
Mówimy tu o sytuacjach, gdy klient jest niedozwolony, agresywny, wymaga od Twoich pracowników spełnienia dodatkowych nieobjętych umową działań itd.
W jaki sposób zachowywać się w takich sytuacjach, jak rozmawiać z trudnym klientem ale jednocześnie nie godzić się na wszystko i nie stracić jego zaufania?
Na szkoleniu dowiesz się również, jakie najczęściej trudne sytuacje pojawiają się w procesie obsługi klienta i jak sobie z nimi radzić. Jak sprawić, aby informacje od niezadowolonego klienta budowały dalszą współpracę z Twoją firmą?
DZIĘKI UDZIAŁOWI W SZKOLENIU UCZESTNICY:
- Dowiedzą się czy można uniknąć niezadowolenia klienta, reklamacji i trudnych sytuacji w obsłudze klienta
- Poznają konkretne techniki pomocne w rozwiązywaniu trudnych spraw i konfliktów z klientami
- Nabiorą większej wiedzy i pewności siebie w radzeniu sobie z gniewem i niezadowoleniem klienta
- Zdobędą umiejętność szybkiego rozwiązywania nieporozumień i eleganckiej obsługi klienta
- Nauczą się pozytywnie i z korzyścią dla siebie wykorzystywać trudne sytuacje
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Klient w procesie sprzedaży i obsługi
- Oczekiwania klienta względem firmy
- Potrzeby psychologiczne klienta
- Potrzeby merytoryczne
- Warunki satysfakcji klienta
- Co to znaczy „mistrz obsługi klienta?”
2. Trudne sytuacje w obsłudze klienta
- Gdy towar nie dojechał
- Gdy klient dostał nie to, co zamawiał
- Gdy towaru jest za mało
- Gdy towaru jest za dużo
- Gdy towar nie dojedzie w ogóle
- Błędy magazynu/ działu logistyki/ handlowców
- Gdy zawini spedytor lub firma zewnętrzna
3. Kim jest trudny klient?
- Dlaczego klient się denerwuje? Potrzeba rozwiązania trudnej sytuacji, zaspokojenie potrzeb psychologicznych klienta.
- Typ charakteru klienta a jego reakcje
- Sprzężenie zwrotne – nieświadome i celowe zachowania pracownika wywołujące i wzmagające gniew klienta.
- Słowa, których nie wolno używać…
- Słowa – Twoi pomocnicy
4. Proces skargi
- Skarga z perspektywy klienta
- Skarga z perspektywy handlowca
5. Fascynujący paradoks. Czy telefon od niezadowolonego klienta może nam przynieść korzyści?
- Powody rezygnacji klientów ze współpracy z firmą
- Powody, dla których klient nie wyraża swojego niezadowolenia.
- Brak wiedzy o niezadowoleniu – brakiem możliwości działania i naprawy.
- Zachęcanie klientów do wyrażania swoich opinii i ocen.
- Skarga jako dowód lojalności klienta.
- Korzyści dla firmy wynikające z faktu, że klient się skarży.
- Jak przekuć niezadowolenie klienta w motywację do współpracy?
6. Przekazywanie klientowi negatywnych informacji
- Inicjowanie telefonu do klienta w trudnych sprawach (pomyłki w dostawach, zmiana ceny, opóźnienie realizacji projektu, niemożność zrealizowania wszystkich życzeń klienta).
- Pomocne techniki ułatwiające rozmowę z klientem.
7. Przyjmowanie skarg i reklamacji – techniki reakcji
- Odbieranie telefonów od niezadowolonych klientów.
- Przyjmowanie informacji osobiście.
- Gdy wiemy, jak rozwiązać problem klienta…
- Gdy nie wiemy, jak rozwiązać problem klienta…
- Jak poradzić sobie z gniewem rozmówcy?
- Techniki reakcji na zarzuty
8. Przewidywanie i przeciwdziałanie niezadowoleniu klienta
- Wczesne symptomy niezadowolenia klienta
- Co może wywołać niezadowolenie i konflikt?
- Zmiana jako sytuacja wywołująca niezadowolenie
9. Reklamacja
- Analiza przyczyn powstawania reklamacji
- Sposoby przyjmowania reklamacji
- Procedura reklamacyjna
- Zbieranie informacji i proponowanie rozwiązań
10. Trudny klient i trudne sytuacje. Ustalenie typu indywidualnie dla każdego uczestnika szkolenia
- Radzenie sobie z krytyką i agresją słowną klienta
- Asertywna obrona swoich praw, techniki odmawiania
- Jak zadowolić klienta (m.in.): krytykującego, niezdecydowanego, ogólnego, szczegółowego, chaotycznego, schematycznego, zgodnego?
- Rozpoznawanie i radzenie sobie z manipulacją ze strony klienta.