Sprzedawca uprzejmy i stanowczy, czyli asertywny
Ściągnij artykuł, dowiedź się czym jest asertywność w sprzedaży i czy jesteś sprzedawcą asertywnym.
Załóżmy, że stały klient, który często kupuje w Twoim sklepie, czasami nie ma pieniędzy i dostaje towar na kredyt. Nie są to duże kwoty, kilkanaście złotych miesięcznie. Zwykle oddaje je terminowo, jednak w tym miesiącu minął już termin rozliczenia, a on nie wspomina o długu. Właściciel sklepu kazał Ci upomnieć się o te pieniądze. Jak w tej sytuacji postępować?
Oczywiście należy być uprzejmym, bo jest to przecież nasz stały klient i powinniśmy traktować go z należnym szacunkiem. Jednak z drugiej strony, starajmy się w jasny i stanowczy sposób zakomunikować, że nadszedł czas zwrotu długu. Możesz powiedzieć: „Proszę Pana, w zeszłym miesiącu kupił Pan na kredyt za 20 zło-tych. Choć minął termin zapłaty, nie dostałem od Pana pieniędzy. Proszę o rozliczenie się z nami jak najszybciej. Niestety, warunkiem dalszych Pana zakupów w naszym sklepie jest uregulowanie długu. Przykro mi, ale takie obowiązują zasady…”.
Takie zachowanie nazywamy asertywnym.