Sprawdź, jakim jesteś Sprzedawcą!

Posted in: Artykuły Dla Grupy Żywiec- Aug 31, 2010 No Comments

Poradnik dla Sprzedawcy

Drogi Czytelniku, witaj na łamach poradnika dla sprzedawcy. Zapraszam Cię do czytania kolejnych artykułów, które będą poświęcone sztuce sprzedaży, budowaniu własnego wizerunku profesjonalnego sprzedawcy, doskonaleniu własnych umiejętności, budowaniu dobrych relacji z Twoim zwierzchnikiem, obsłudze trudnych klientów.

Dlaczego zostałeś sprzedawcą?

Być może jesteś sprzedawcą dlatego, że lubisz tę pracę. A może nie znalazłeś innej pracy i traktujesz sprzedawanie jako epizod w swojej ścieżce zawodowej? Jakie nie były by powody twojego zatrudnienia w sklepie, możesz czerpać z tej pracy zadowolenie. Często sprzedawanie jest zadaniem niedocenianym przez innych ludzi, przez Twoich znajomych, klientów, zwierzchnika. Z moich doświadczeń jednak wynika, że jest to praca bardzo odpowiedzialna, że od tego, jak podchodzisz do swoich obowiązków zawodowych, zależy popularność sklepu wśród klientów.

Co wyróżnia Dobrych Sprzedawców?

Moja znajoma, Barbara, która prowadzi osiedlowy sklep, zatrudnia kilku sprzedawców. Wszystkim tym osobom, oprócz jednej,  jest zupełnie obojętne, co sprzedają. Nie znają produktów, na prośbę polecenia któregoś z nich odpowiadają, że ich nie próbowały. Tylko jeden ze sprzedawców jest inny, ma własne zdanie na temat produktów, potrafi coś o nich powiedzieć, czy to jest wino, czy wędlina lub ser. Lubię u niego kupować i widzę, że inni klienci również. Ten sprzedawca jest po prostu zaangażowany w swoją pracę. Mógłbyś zadać sobie pytanie, czy ten człowiek zarabia tyle, co inni? Nie wiem, pewnie tak. Ma jednak coś, czego inni nie mają, zadowolenie z pracy i szacunek klientów. Każdy z nas podejmując jakąś pracę, może ją wykonywać i o niej nie myśleć. Może też zadawać sobie pytanie: jaki jestem jako sprzedawca? Jak mnie widzą inni ludzie? Jaki więc jesteś, sprzedawco? Czy praca w sklepie spełnia Twoje oczekiwania?

Test – Jakim jesteś Sprzedawcą?

Przeczytaj poniższe stwierdzenia. Jeśli zgadzasz się z danym stwierdzeniem, postaw przy nim 1 punkt.

1.    Wybrałem pracę w sklepie, bo innej nie znalazłem.
2.    Wybrałem pracę w sklepie, gdyż bardzo interesuje mnie ta praca.
3.    Potrafię sprzedawać, umiem i lubię to robić.
4.    Lubię nowe zadania; wszystko, co inne i nieznane bardzo mnie motywuje.
5.    Wolę sam organizować sobie pracę i wyznaczać zadania, kierownik nie musi mnie pilnować.
6.    Jestem zadowolony ze swojej pracy, ponieważ klienci mnie lubią.
7.    Lubię pracę samodzielną, nie znoszę zwierzchnictwa.
8.    Kiedy pracuję, zapominam o wszystkim.
9.    Tak bardzo lubię swoją pracę, że gdybym jakoś przeżył, mógłbym nawet pracować za darmo.
10.    Zostałem sprzedawcą, bo mam dobry dojazd do pracy.
11.    Wolę pracę, która jest nawet słabiej opłacana, ale bardzo interesująca.
12.    Oczekuję, że szef będzie mi mówił, co mam zrobić.
13.    Wolę pracę, która jest nawet nudna, ale bardzo dobrze opłacana.
14.    Moja praca pozwala mi rozwijać moje zainteresowania.
15.    Praca sprzedawcy pozwala mi na kontakty z innymi ludźmi.
16.    Pracuję, bo muszę utrzymać rodzinę.
17.    Byłem na bezrobociu i ważna jest dla mnie każda praca; byle była.

Wszystko zależy od postawy

To, co odróżnia sklepy bardzo dobre od przeciętnych, to oprócz towaru i lokalizacji, ludzie, którzy w nich pracują. Mogą być zmotywowani lub może im brakować motywacji do pracy. To także Ty i Twoja chęć do pracy.

W niektórych sklepach, w tych, do których chodzimy z przyjemnością, pracują zaangażowani ludzie, sprzedawcy, którzy jakby czekali, aż do nich przyjdziemy. Mają do nas, klientów dużo cierpliwości. Rozumieją nasze niezdecydowanie. Nie denerwuje ich, gdy jakaś starsza osoba nie dosłyszy lub gdy klient przy kasie wnikliwie analizuje paragon. Również handlowcy firm dostawczych lubią te sklepy, jakoś lepiej układa się ich współpraca ze sprzedawcami. Z pracy wychodzą zadowoleni, choć często też są zmęczeni.

W innych sklepach jako klienci czujemy się, jakbyśmy tam przeszkadzali. Sprzedawcy są niecierpliwi, nerwowi, wolą powiedzieć, że czegoś nie ma, aniżeli tego poszukać, zamówić lub zaproponować inny produkt. Nie chcą współpracować z handlowcami firm dostawczych, jest im obojętnie, co sprzedają. Z pracy wychodzą źli.

Wyniki testu

Jeśli postawiłeś punkty przy stwierdzeniach numer 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15 (niekoniecznie przy wszystkich, ale przy większości) można o Tobie powiedzieć, że masz w pracy motywację wewnętrzną. Sam się do pracy motywujesz. Praca sprawia Ci przyjemność, lubisz sprzedawać, a jeśli nie jesteś początkującym sprzedawcą – nie będziesz wymagał nadzoru i kontroli. Twój szef może mieć do Ciebie pełne zaufanie. Klienci tę cechę u Ciebie szybko zauważą i będą chcieli, abyś to Ty właśnie ich obsługiwał.

Jeśli zaś postawiłeś punkty w stwierdzeniach numer 1, 10, 12, 16, 17, można o Tobie powiedzieć, że masz motywację zewnętrzną do pracy sprzedawcy. Nie czerpiesz z niej wiele satysfakcji, pracujesz, bo musisz. To przypadek zwykle zadecydował o tym, że wykonujesz tę pracę. Potrzebujesz więc jakiegoś zewnętrznego czynnika, przymusu, osoby, które będzie „zmuszała” Cię do wykonywania różnych zawodowych zadań.

Wirtuozi sprzedaży

Sprzedawanie jest jak gra na instrumencie, niektórzy mają tu wielki talent. To wirtuozi. Gdy grają, zapominają o świecie, gdy inni ich słuchają, zapominają, że coś mieli zrobić. Ptaki, gdy słyszą tę grę, muzykę, siedzą cicho, jakby też słuchały. Inni ludzie z kolei są tylko odtwórcami, rzemieślnikami, którzy na podstawie zapisu nut odtwarzają melodię. Nieraz to wystarczy, częściej jednak nikt ich nie słucha z przyjemnością. Drogi czytelniku, kim chcesz być: wirtuozem czy rzemieślnikiem? Sam o tym codziennie decydujesz, gdy przekraczasz próg sklepu i zaczynasz pracę.

Ten artykuł napisaliśmy dla biuletynu “Akademia zysków” wydawanym przez Grupę Żywiec. Odbiorcy biuletynu to właściciele, kierownicy i pracownicy sklepów spożywczych.

No Responses to “Sprawdź, jakim jesteś Sprzedawcą!”

Leave a Reply