Problem Solving
PROBLEM SOLVING METODY ZESPOŁOWEGO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
PROBLEM SOLVING_Metody zespołowego rozwiązywania problemów
Rozwiązywanie problemów jakościowych jest jedną z podstawowych potrzeb i trudności jaką jest identyfikacja przyczyny, która spowodowała niezgodność. Jak się bardzo często okazuje zdiagnozowana przyczyna posiada swoją pierwotną przyczynę, a ta z kolei może posiadać swoją, itd. Warunkiem koniecznym skutecznego doskonalenia jest odkrycie przyczyny „najgłębszej”, czyli źródłowej (inaczej: pierwotnej). Jej poznanie pozwala skuteczniej wyeliminować możliwość ponownego wystąpienia problemu. Warto zatem zastosować narzędzia, które ułatwią poznanie przyczyny źródłowej oraz zaprojektowanie skutecznych działań ją eliminujących.
Nasze doświadczenie we współpracy z inżynierami i z kadrą specjalistyczną pokazuje, że najczęściej popełnianymi błędami w dociekaniu przyczyn problemów są:
- Unikanie wskazywania źródła problemów w czynnikach ludzkich, z powodu niechęci do brania odpowiedzialności za błędy, w celu ukrywania błędów popełnionych przez siebie lub kolegów
- Niepoprawne stosowanie metodologii Problem Solving, polegające na tym, że z góry zakłada się przyczynę błędu i tym samym wypełnia się dokumentację, np. raport A3 lub 8D w sposób dostosowawczy do tej założonej, zwykle standardowej przyczyny
- Unikanie stosowanie optymalnej metodologii Problem Solving zgodnie z jej sztuką, to znaczy wypełnianie np. diagramu Isikawy dla samego wypełnienia
- Nieprawidłowo prowadzone zebrania, spotkania Problem Solving, na których panuje raczej towarzyska atmosfera aniżeli praca nad znalezieniem przyczyn błędów
- Brak materiału poglądowego czyli wadliwych komponentów lub produktów, na rzecz oparcia się na wspomnieniach typu „pamiętasz, jak wyglądał ten komponent…”
- Nieprawidłowo stosuje się burzę mózgów jako metodę wspomagającą szukanie przyczyn czy rozwiązań – moderator nie umie prowadzić takiego spotkania, kończy pracę zespołu po kilku standardowych pomysłach nie wiedząc, jak przełamać normalny impas w myśleniu, nie potrafi pobudzić myślenia twórczego uczestników spotkania.
Celem proponowanego przez nas szkolenia jest więc:
- przekonanie uczestników, że błędy należy poprawiać, dociekać ich przyczyn, a nie je ukrywać, unikać odpowiedzialności,
- zapoznanie uczestników z najlepszymi metodami Problem Solving,
- przekonanie ich do myślenia metodologią 8D jako najpełniejszą metodą postępowania z problemami jakościowymi, zawierającej wszystkie inne, zwłaszcza w sekcji „zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny głównej”.
Jaka metodologia jest najlepsza do rozwiązywania danego rodzaju problemów?
Zamiast wskazywać uczestnikom rozwiązania, chcemy by podczas szkolenia sami to określili. Proponujemy zatem rozwiązywanie przykładowych problemów jakościowych z Państwa fabryki na bazie raportu 8D. Do wypełnienia tego raportu, w różnych jego sekcjach, zastosujemy metody 5xWhy, Diagram Ishikawy, Pareto, burzę mózgów, histogram. Dodatkową korzyścią z zaangażowania pracowników w wybór metod wspierających pracę z raportem 8D będzie ich zaangażowanie. Ludzie wolą realizować swoje pomysły, niż narzucone z góry narzędzia.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Wprowadzenie do tematu Problem Solving
- Przedstawienie narzędzi związanych z procesem rozwiązywania problemów:
- Poszukiwanie przyczyn
- Określenie problemu
- Analiza i wybór przyczyny problemu
- Działania korygujące
- Standaryzacja
2. 8D
Raport 8D jako narzędzie rozwiązywanie problemów i postępowania w przypadku reklamacji, raportowania do klienta zewnętrznego. Raport jest często dokumentem wymaganym przez klienta zewnętrznego do okazania w postępowaniu reklamacyjnym. Poniżej prezentujemy poszczególne sekcje raportu 8D wraz z metodami wspomagającymi dociekanie przyczyn oraz wybór środków zaradczych w celu uniknięcia błędów w przyszłości.
Kiedy raport 8D może być stosowany? Na przykład:
- w eliminowaniu opóźnień w dostawach do klienta,
- w przypadku wątpliwośći konstrukcyjnych, problemów z przycezpnością, wytrzymałością, łączeniem elementów,
- w przypadku wątpliwości wizualnych,
- stwierdzonych wad produktu,
- zbyt dużego opadu.
Raport 8D – sekcje:
- D0 – Przygotowanie do Problem Solving, przygotowanie zespołu do pracy z raportem
- D1 – Zespół Problem Solving:
- powołanie i budowanie zespołu,
- podział ról i odpowiedzialności,
- moderacja spotkań, komunikacja w zespole,
- zadania.
- D2 – Opis problemu
- D3 - Zastosowanie działań doraźnych, tymczasowych działań zaporowych
- D4 - Zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny źródłowej. Metodologia wspomagająca pracę na tym etapie:
- metoda 5xWHY,
- diagram przyczynowo – skutkowy ISHIKAWY,
- burza mózgów,
- diagram Pareto,
- histogram,
- metoda ABCD Suzuki.
- D5 - stałe działania korygujące -wybór i weryfikacja
- D6 - wdrożenie działań korygujących. Metodologia wspomagająca pracę na tym etapie:
- PDCA (Plan-Do-Check-Act).
- D7 - wdrożenie i zapobieganie ponownemu wystapieniu problemów
- D8 - podziękowanie za współpracę i uznanie dla zespołu 8D
3. Raport A3 i jego wszechstronne zastosowanie na konkretnych przykładach.
4. Narzędzia Problem Solving wspomagające raport 8D i A3
Nie można na tym etapie określić, która metoda jest najlepsza, ani do jakiego typu problemów. Warto zaprezentować przegląd metod: na przykład wybrać jeden problem, który będzie po kolei wszystkimi metodami Problem Solving rozwiązywany. Wybór i dostosowanie najlepiej by przeprowadził zespół uczestników podczas szkolenia. Tym sposobem może powstać standard postępowania z problemami. Dodatkowo pracownicy będą chętniej stosować to, co sami wybiorą, a nie co zostanie im narzucone.
- metoda 5xWHY,
- diagram przyczynowo – skutkowy ISHIKAWY,
- burza mózgów,
- diagram Pareto,
- histogram,
- metoda ABCD Suzuki,
- drzewo usterek
5. Przeprowadzenie przez uczestników samodzielnej sesji Problem Solving dla przydzielonych problemów do rozwiązania
- Zastosowanie metodyki rozwiązywania problemów
- Wykorzystanie narzędzi Problem Solving
PLAN DZIAŁANIA – INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Czas trwania szkolenia: 2 dni szkoleniowe, 12 godzin zegarowych
Termin szkolenia: Według harmonogramu (w godzinach od 9.00 do 15.00)
Cena szkolenia: 1100 zł. netto + 23%VAT (od osoby)
Cena szkolenia obejmuje:
- zebranie szczegółowych informacji na temat specyfiki pracy celu dostosowania do niej ćwiczeń
- zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia
- udostępnienie sali szkoleniowej
- bogate materiały szkoleniowe
- przerwy kawowe
- obiad
- certyfikaty
Miejsce szkolenia: Siedziba firmy AKADEMIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI (ul. Wrocławska 18 lok. 27, 55-095 Długołęka)
Forma szkolenia: Aktywny trening, ćwiczenia praktyczne, case study, eksperymenty, prezentacje, testy i kwestionariusze, zadania i zabawy o charakterze diagnostycznym, praca z dokumentami
Materiały szkoleniowe: Bardzo bogate, obfitujące w konkretne przykłady do zastosowania po szkoleniu w rzeczywistej pracy