Czy warto chwalić pracowników?

Posted in: Artykuły Dla Grupy Żywiec- Aug 31, 2010 No Comments

Jednym z ważniejszych zadań kierowniczych, jakie stoją przed Tobą, jako szefem, jest zbudowanie stabilnego, zaangażowanego w pracę zespołu sprzedawców. Niezależnie od tego, ile zatrudniasz pracowników, tworzą oni zespół. Każdy z członków tego zespołu ma oczekiwania względem ciebie i to nie tylko finansowe.

Test Twoich umiejętności

Odpowiedz szczerze na poniższe pytania i dowiedz się, czego mogą od Ciebie oczekiwać?
Zaznacz TAK, gdy tak się zachowujesz lub NIE, gdy tak w ogóle nie robisz:

1. Czy uważasz, że dobre wykonywanie pracy przez sprzedawcę, miła obsługa klienta, dbanie o rozłożenie towaru na półkach, dbanie o porządek w sklepie, uczciwość są rzeczami oczywistymi? Jeśli masz takiego pracownika to dostrzegasz, że jest zaangażowany w pracę, ale mu o tym nie mówisz?
TAK / NIE

2. Czy zwracasz uwagę pracownikowi raczej wtedy, gdy pojawiają się problemy, gdy czegoś nie zrobi na czas lub zrobi coś źle?
TAK / NIE

3. Czy unikasz chwalenia pracowników?
TAK / NIE

4. Czy częściej krytykujesz pracowników?
TAK / NIE

5. Czy zdarza ci się chwalić lub wyrażać niezadowolenie w żartach?
TAK / NIE

6. Czy sprawia ci kłopot, gdy powinieneś powiedzieć pracownikowi, że podoba ci się jego praca?
TAK / NIE

7. Czy nie chwalisz, ponieważ myślisz, że od pochwał pracownikowi „uderzy woda sodowa” i opuści się w pracy?
TAK / NIE

Jaki jest Twój wynik testu?

Jeśli na minimum 3 pytania odpowiedziałeś twierdząco, to znaczy że mamy problem… Nie przejmuj się jednak, za chwilę dowiesz się jak sobie z nim poradzić, a wiedza którą zdobędziesz pozwoli Ci uzyskać jeszcze większe zaangażowanie pracowników w codzienną pracę. Nie wierzysz – sprawdź. Rezultaty powinny być widoczne niemal natychmiast…

Czego chcą Twoi pracownicy?

Każdy człowiek jest pełen potrzeb i chce, by były zaspokojone.  Każdy z nas dba o to, by w pierwszej kolejności zabezpieczyć potrzeby fizjologiczne, by się najeść, wyspać, czuć się bezpiecznie. Te podstawowe potrzeby zaspokaja fakt posiadania pracy. Ale gdy tylko te potrzeby zostają zaspokojone, pojawiają się kolejne, równie ważne. Każdy z nas chce, aby inni ludzie go dostrzegli i by mu powiedzieli: jesteś wartościowym człowiekiem, doceniamy Cię, dla nas się liczysz. Również Twoi pracownicy na pewno tego chcą.

Pochwała ważna jak pieniądze

Panuje powszechnie przekonanie, że najbardziej ludzi motywują pieniądze. Oczywiste jest, że każdy z pracujących chciałby zarabiać jak najwięcej. Wielu pracowników nie szuka jednak innej pracy, nie chce jej zmieniać, nawet pomimo intratnych propozycji, ponieważ ceni sobie pracę w danym sklepie, z konkretnym szefem.  Dlaczego tak się dzieje? W wielu dużych firmach bada się, co ludzi motywuje do pracy najbardziej. Okazuje się, że pracownicy chcieliby, aby szef bardziej ich doceniał, by z nimi rozmawiał. I to nie tylko wtedy, gdy zrobią coś super dobrze, albo dokonają czegoś niecodziennego.

Oceniaj nie tylko efekty ale i starania

Każdy z pracowników chciałby, aby szef dostrzegał jego codzienne starania. W relacjach szefa z pracownikami jest coś, co nazywa się „efektem aktora i widza”.  Podobnie, jak w filmie, pracownicy są aktorami, a szef jest widzem. Aktor wie, ile wysiłku musiał nieraz włożyć w wykonanie jakiegoś zadania. Ten wysiłek to często pokonanie gorszego samopoczucia, problemy rodzinne, dojazdy do pracy, trudni klienci, problemy zdrowotne. Choć nieraz efekt pracy Aktora, czyli wykonane przez niego zadanie: miła obsługa klienta, punktualne przychodzenie do pracy, utrzymywanie porządku w towarach i dokumentach, jest codziennie w miarę takie samo, Aktor tylko wie, że wysiłek przez niego wkładany w tę codzienną pracę jest bardzo różny, a nieraz niezwykle duży. Widz, czyli Ty,  ocenia jedynie efekt tej pracy: coś zostało zrobione dobrze, gorzej lub wcale. Nie zna sytuacji Aktora, nie rozmawia z nim. Tylko ocenia i wyraża swoje niezadowolenie lub nic nie mówi. A co na to Aktor? Nieraz czuje się po prostu niedoceniony.

Zatrzymaj się na chwilę

Mądry szef wie, że nie opłaca się za często wyrażać niezadowolenia, że nieraz warto zatrzymać się na chwilkę wśród pracowników, warto im się przyjrzeć, zobaczyć, co robią normalnie dobrze i POWIEDZIEĆ O TYM. Zadowolony szef działa bardzo motywująco na pracowników, a ten, który mówi pracownikom, że ich ceni, że cieszy się, że dla niego pracują, buduje taki właśnie zespół – ludzi zaangażowanych w pracę. Ludzi z motywacją wewnętrzną, dla których wykonywanie pracy jest przyjemnością. Sprawdź to w swoim sklepie!

Ten artykuł napisaliśmy dla biuletynu “Akademia zysków” wydawanym przez Grupę Żywiec. Odbiorcy biuletynu to właściciele, kierownicy i pracownicy sklepów spożywczych.

Jednym z ważniejszych zadań kierowniczych, jakie stoją przed Tobą, jako szefem, jest zbudowanie stabilnego, zaangażowanego w pracę zespołu sprzedawców. Niezależnie od tego, ile zatrudniasz pracowników, tworzą oni zespół. Każdy z członków tego zespołu ma oczekiwania względem ciebie i to nie tylko finansowe. Odpowiedz szczerze na poniższe pytania i dowiedz się, czego mogą od Ciebie oczekiwać?

Zaznacz TAK, gdy tak się zachowujesz
lub NIE, gdy tak w ogóle nie robisz:

No Responses to “Czy warto chwalić pracowników?”

Leave a Reply