TRUDNY KLIENT, TRUDNE SYTUACJE
NIE TAKI DIABEŁ STRASZNY!
ZOSTAŃ SPECJALISTĄ OD TRUDNYCH PRZYPADKÓW
Współpraca z trudnym klientem to często problem dnia codziennego, bez względu na branżę. My podczas trwania tego szkolenia pokazujemy, jak w praktyce radzić sobie w trudnych sytuacjach. Z obiektywnego punktu widzenia coś takiego, jak sytuacja trudna nie istnieje. Dlaczego dla kogoś jest ona trudna, a dla kogoś innego nie. Cały problem tkwi w naszych przekonaniach, a my pokazujemy, jak to zmienić i sprawić, by to, co trudne mogło być przyjemne.
DZIĘKI UDZIAŁOWI W SZKOLENIU UCZESTNICY:
- Dowiedzą się, czy można uniknąć niezadowolenia klienta, reklamacji i trudnych sytuacji w obsłudze klienta
- Poznają konkretne techniki pomocne w rozwiązywaniu trudnych spraw i konfliktów z klientami
- Nabiorą większej wiedzy i pewności siebie w radzeniu sobie z gniewem i niezadowoleniem klienta
- Zdobędąumiejętność szybkiego rozwiązywania nieporozumień i eleganckiej obsługi klienta
- Nauczą się pozytywnie i z korzyścią dla siebie wykorzystywać trudne sytuacje
PROGRAM SZKOLENIA
1. Klient w procesie sprzedaży i obsługi
Oczekiwania klienta względem firmy
Potrzeby psychologiczne klienta
Potrzeby merytoryczne
Warunki satysfakcji klienta
Co to znaczy „mistrz obsługi klienta?”
2. Trudne sytuacje w obsłudze klienta
- Gdy towar nie dojechał
- Gdy klient dostał nie to, co zamawiał
- Gdy towaru jest za mało
- Gdy towaru jest za dużo
- Gdy towar nie dojedzie w ogóle
- Błędy magazynu/ działu logistyki/ handlowców
- Gdy zawini spedytor lub firma zewnętrzna
3. Kim jest trudny klient?
Dlaczego klient się denerwuje? Potrzeba rozwiązania trudnej sytuacji, zaspokojenie potrzeb psychologicznych klienta.
Typ charakteru klienta a jego reakcje
Sprzężenie zwrotne – nieświadome i celowe zachowania pracownika wywołujące i wzmagające gniew klienta.
Słowa, których nie wolno używać…
Słowa – Twoi pomocnicy
4. Proces skargi
Skarga z perspektywy klienta
Skarga z perspektywy handlowca
5. Fascynujący paradoks. Czy telefon od niezadowolonego klienta może nam przynieść korzyści?
Powody rezygnacji klientów ze współpracy z firmą
Powody, dla których klient nie wyraża swojego niezadowolenia.
Brak wiedzy o niezadowoleniu – brakiem możliwości działania i naprawy.
Zachęcanie klientów do wyrażania swoich opinii i ocen.
Skarga jako dowód lojalności klienta.
Korzyści dla firmy wynikające z faktu, że klient się skarży.
Jak przekuć niezadowolenie klienta w motywację do współpracy?
6. Przekazywanie klientowi negatywnych informacji
Inicjowanie telefonu do klienta w trudnych sprawach (pomyłki w dostawach, zmiana ceny, opóźnienie realizacji projektu, niemożność zrealizowania wszystkich życzeń klienta).
Pomocne techniki ułatwiające rozmowę z klientem.
7. Przyjmowanie skarg i reklamacji – techniki reakcji
Odbieranie telefonów od niezadowolonych klientów.
Przyjmowanie informacji osobiście.
Gdy wiemy, jak rozwiązać problem klienta…
Gdy nie wiemy, jak rozwiązać problem klienta…
Jak poradzić sobie z gniewem rozmówcy?
Techniki reakcji na zarzuty
8. Przewidywanie i przeciwdziałanie niezadowoleniu klienta
Wczesne symptomy niezadowolenia klienta
Co może wywołać niezadowolenie i konflikt?
Zmiana jako sytuacja wywołująca niezadowolenie
9. Reklamacja
Analiza przyczyn powstawania reklamacji
Sposoby przyjmowania reklamacji
Procedura reklamacyjna
Zbieranie informacji i proponowanie rozwiązań
10. Trudny klient i trudne sytuacje. Ustalenie typu indywidualnie dla każdego uczestnika szkolenia
Radzenie sobie z krytyką i agresją słowną klienta
Asertywna obrona swoich praw, techniki odmawiania
Jak zadowolić klienta (m.in.): krytykującego, niezdecydowanego, ogólnego, szczegółowego, chaotycznego, schematycznego, zgodnego?
Rozpoznawanie i radzenie sobie z manipulacją ze strony klienta.