Trening komunikacji asertywnej
Trening komunikacji asertywnej szkolenie otwarte
Zachowania asertywne nie są tak trudne jak nam może się wydawać. Był to nasz naturalny sposób bycia, który być może utraciliśmy z biegiem lat, z powodu wielu negatywnych dla nas doświadczeń. Bardziej jesteśmy skłonni zachowywać się w sposób bardziej agresywny, uległy lub manipulacyjny. Dlaczego bycie asertywnym dla wielu osób jest trudne? Rozwijanie umiejętności asertywnych uznawane jest obecnie za jeden z podstawowych warunków realizowania zdrowego stylu życia. Zachowania asertywnego można się nauczyć, szczególnie pełniąc funkcję menadżera, nawet w czasach, w których pracownicy i tempo pracy generują wiele sytuacji trudnych, nerwowych, problemowych.
Przekazywanie informacji jest bardzo ważne. Pamiętacie o tym? Ależ oczywiście. Komunikowanie się jest najważniejsze. I poszli, nic nie mówiąc.
Czym to szkolenie różni się od innych, podobnych z nazwy?
- Specjalnie opracowanymi ćwiczeniami i symulacjami
- Dogłębną analizą przyczyn nie-asertywnych zachowań (a bez dotarcia do przyczyn możemy mówić jedynie o mechanicznym nauczaniu technik komunikacji asertywnej, które nigdy nie zostaną wprowadzone do rzeczywistych relacji międzyludzkich)
- Każdy uczestnik dogłębnie określi obszary swojej nie-asertywności i dokładnie będzie wiedział, co i jak zmieniać
- Szkolenie jest prowadzone w małej, kameralnej grupie i dlatego jest możliwe idealne dostosowanie tematyki szkolenia do indywidualnych potrzeb każdego uczestnika
Każdy z uczestników kończy szkolenie opracowaniem asertywnych interwencji w sytuacjach, które określił jako trudne, wymagające zachowania asertywnego.
Każdy zatem wychodzi ze szkolenia z konkretnymi rozwiązaniami, możliwymi przez niego do zastosowania w miejscu pracy.
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- dowiecie się Państwo, jak skutecznie i z uznaniem komunikować się z innymi
- nauczycie się elegancko ale stanowczo wydawać polecenia kolegom, współpracownikom, podwładnym
- poradzicie sobie z najtrudniejszym nawet typem klientów zewnętrznych, wewnętrznych, czy innych współpracowników
- wzrośnie Wasze poczucie pewności siebie w kontaktach z innymi
- znajdziecie sposoby na skuteczne radzenie sobie z agresją, krytyką i gniewem własnym i drugiej osoby
- będziecie potrafili asertywnie ustalać, negocjować warunki wykonywania zadań
- nie będziecie ulegać naciskom innych ludzi
- nauczycie się właściwie prosić innych o pomoc i wsparcie
- nauczycie się Państwo odmawiać, bronić swoich praw i mówić „nie”, zachowując przy tym dobre relacje z innymi ludźmi
PROGRAM SZKOLENIA:
- Zalety komunikacji asertywnej, podstawy teoretyczne, istota komunikatów asertywnych
- Asertywność, jako postawa życiowa
- Jak osiągnąć cel: najpierw myślę, potem działam (zamiast najpierw działam, potem myślę)
2. Co przeszkadza nam mówić otwarcie, co myślimy? Dlaczego nie zawsze bronimy swoich praw?
- partnerski a niepartnerski styl prowadzenia rozmowy – diagnoza własna
- rozpoznawanie barier komunikacyjnych
- przeszkody natury psychologicznej blokujące asertywne zachowania:
– diagnoza szkodliwych przekonań na temat samego siebie
– nasze wyobrażenia o innych ludziach
– wzory zachowań w trudnych sytuacjach
– lęk przed irracjonalnym poczuciem winy i osądem innych
– lęk przed koniecznością bycia asertywnym
3. Asertywność, jako postawa i zachowanie kierownicze
- Trudności w kierowaniu osobami starszymi, innej płci, kolegami, jako powód przyjmowania postaw uległo – agresywnych
- Silne zastawienie na realizację wartości firmy i partnerskie stosunki, jako powód braku reakcji w sytuacjach trudnych
- Zwierzchnik w konflikcie roli (konflikt zwierzchnik – kolega), jak budować autorytet kierowniczy i jednocześnie zachować dobre relacje z zespołem?
4. Czy mamy prawo krytykować innych oraz czy inni mają prawo do wyrażania negatywnych opinii na nasz temat?
- sposoby przyjmowania krytyki
- wyrażanie krytyki
- praca z trudnymi emocjami własnymi oraz emocjami podwładnego / klienta wewnętrznego
5. Jak mówić NIE i bronić skutecznie swoich praw?
- kim naprawdę jest osoba agresywna i dlaczego się tak zachowuje?
- skuteczne sposoby radzenia sobie z osobami agresywnymi
- jak zmusić rozmówcę do brania odpowiedzialności za swoje słowa? Metamodel – konkretne techniki pozwalające rozwikłać niejasności języka rozmówcy
6. Relacje z podwładnymi
- wyrażanie uczuć pozytywnych, jako podstawa dobrych relacji z innymi ludźmi
- za co, kiedy i jak chwalić innych
- rozpoznawanie i unikanie manipulacji
7. Asertywność w pracy
- twórcze spożytkowanie gniewu
- dawanie sobie rady z krytyką
- wydawanie poleceń – sprawdzanie zrozumienia polecenia określenie warunków realizacji oraz sposobu kontroli
- udzielanie informacji zwrotnych o pracy, ich rola w motywowaniu pracownika
- wyrażanie pochwał i konstruktywnej krytyki
- techniki argumentacji
- sposoby rozwijania partnerskiej komunikacji
8. Asertywność, jako postawa, na której zbudowane są techniki współpracy w oparciu o pojęcie klienta wewnętrznego
- Kolega, współpracownik, jako klient wewnętrzny
- Zasady obsługi klienta wewnętrznego
- Proaktywność w budowaniu relacji z innymi
9. Praca nad indywidualnymi problemami
- ustalanie trudnych sytuacji dla każdej z osób
- wprowadzanie korzystnych zmian
- budowanie pewności siebie
10. Modele komunikacji
- Komunikacja werbalna i niewerbalna
- Zasada spójności, budowanie odbioru siebie, jako osoby wiarygodnej
- Pacing i leading – techniki usprawniające komunikowanie się między osobami różnymi
- Różnica między informacją a komunikacją
- Między nadawcą i odbiorcą – złożoność procesu komunikacji i jego czynniki
- Wzorzec komunikacji doskonałej
- Najczęstsze błędy zakłócające prawidłową komunikację
11. Techniki usprawniające komunikowanie się z klientami wewnętrznymi w firmie. Budowanie postawy proaktywnej w zakresie komunikowania się.
- Aktywne słuchanie
- Technika metamodelu
- Technika chung-up i chung-down
- Systemy reprezentacji
- Procedury rozmów z pracownikami oparte na technikach aktywnego słuchania
- Jakie informacje przekazać, w jaki sposób, komu i kiedy aby być jak najlepiej zrozumianym
12. Praktyka czyni Mistrza
- Jak wyjść poza deklaracje?
- Praktyczne ćwiczenia w zakresie komunikowania się z wykorzystaniem techniki, oraz gier i zabaw psychologicznych z zakresu komunikacji
PLAN DZIAŁANIA – INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Czas trwania szkolenia: 2 dni szkoleniowe, 12 godzin zegarowych
Termin szkolenia: według harmonogramu (w godzinach od 9:00 do 15:00)
Cena szkolenia: 1100 zł netto + 23% VAT (od osoby za 2 dni szkoleniowe)
Cena szkolenia obejmuje:
- zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia
- udostępnienie sali szkoleniowej
- bogate materiały szkoleniowe
- przerwy kawowe, słodki poczęstunek
- obiad
- certyfikaty
- Miejsce szkolenia: Siedziba firmy AKADEMIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI (ul. Wrocławska 18/27, 55-095 Długołęka)
Forma szkolenia: Aktywny trening, ćwiczenia praktyczne, case study, eksperymenty, prezentacje, testy i kwestionariusze, zadania i zabawy o charakterze diagnostycznym
Materiały szkoleniowe: Bardzo bogate, obfitujące w konkretne przykłady do zastosowania po szkoleniu w rzeczywistej pracy