Rekrutacja i selekcja pracowników
REKRUTACJA I SELEKCJA KANDYDATÓW
CZYLI O TYM, JAK OCENIĆ KOMPETENCJE ZAWODOWE, SPOŁECZNE KANDYDATA WŁAŚCIWIE I POZNAĆ PRAWDZIWE MOTYWY PODJĘCIA PRACY KANDYDATA NA PRZYKŁADZIE WYBRANEGO STANOWISKA
Jak znaleźć ten jeden wśród wielu, lub co zrobić, gdy jest tylko jeden, a chcielibyśmy móc wybrać wśród wielu…
Oferta szkolenia jest kierowana do osób, które zajmują się procesem rekrutacji i selekcji lub bezpośrednio uczestniczą w procesie oceny kompetencji zawodowych i społecznych podczas realizowanych procesów rekrutacyjnych. Nasze doświadczenie pokazuje, że kandydaci mają w zwyczaju mówienie tego, co osoby rekrutujące chcą usłyszeć.
Nasze szkolenie uczy, jak właściwie ocenić kompetencje zawodowe i społeczne kandydatów oraz pokazuje, jak zbadać rzeczywiste motywy podjęcia różnych działań.
DZIĘKI UDZIAŁOWI W SZKOLENIU UCZESTNICY DOWIEDZĄ SIĘ:
- Jak zaprojektować konkurs na dowolne stanowisko pracy w oparciu o opisy stanowisk pracy, dostępne dokumenty firmowe;
- Jak zebrać informacje o cechach pożądanych kandydata od osób bezpośrednio zainteresowanych, np. od kierownika danego działu;
- Jak Projektować siatki selekcyjne, oraz jak korzystać/ tworzyć wewnętrzną dokumentację
- Jak stworzyć w firmie standard postępowania rekrutacyjnego;
- Jak oceniać kompetencje kandydatów z wykorzystaniem niestandardowych metod oceny kandydatów (metody Assessment Center – autorskie zaprojektowane przez nas);
- Jak właściwie interpretować wypowiedzi kandydatów, oceniając je pod kontem analizy lingwistycznej (w ocenie kompetencji jest to istotna różnica czy kandydat odpowie, np: zrobiłem czy zrobiono);
- Jak korzystać z testów badających predyspozycje zawodowe i społeczne (dla osób, które mają uprawnienia psychologiczne i dla osób, które ich nie mają);
- Gdzie szukać kandydatów i jak ich rzetelnie oceniać, by nie musieć powtarzać procesu;
- Jak udzielać informacji zwrotnej o zatrudnieniu/ niezatrudnieniu kandydata;
- Jak raportować proces rekrutacji do kadry kierowniczej i zarządu;
- Jak uniknąć podstawowych błędów podczas prowadzenia procesów rekrutacji i selekcji.
Program tego szkolenia powstał w oparciu o nasze blisko 20 letnie doświadczenie w prowadzeniu rekrutacji i badań kompetencji pracowników różnych szczebli, głównie w firmach produkcyjnych, handlowych, administracji.
Pierwszy konkurs, jaki przeprowadziliśmy miał miejsce w 1995 roku, było to stanowisko kierownika marketingu dla jednej z bardziej znanych wrocławskich firm. Od tego czasu regularnie wspieramy naszych klientów w rekrutacji odpowiednich dla nich pracowników. Opracowaliśmy własną metodologię rekrutacji, która składa się z 3 etapów:
- wywiadu metodą analizy lingwistycznej
- próbek pracy i symulacji na każde stanowisko
- badania kwestionariuszami (nie trzeba mieć uprawnień psychologicznych)
Ta metodyka badań jest poprzedzona analizą dokumentów kandydatów. Kryteria oceny ich aplikacji na przestrzeni lat się zmieniają i to, co był wartościowe pięć lat temu, zupełnie się zmieniło.
Mamy również własne obserwacje dotyczące rekrutacji absolwentów oraz przedstawicieli tak zwanego młodego pokolenia.
SZKOLENIE WARSZTATOWE OD A DO Z:
- Uczestnicy poznają narzędzia niestandardowej oceny;
- Przygotowują założenia konkursu, listę pytań;
- Konstruują adekwatną siatkę selekcyjną;
- Oceniają prawdziwe aplikacje;
- Prowadzą konkurs z prawdziwymi kandydatami (umówione wcześniej osoby, przygotowane do odegrania odpowiednich ról);
- Wypełniają siatkę selekcyjną;
- Wybierają najlepszego kandydata;
- Otrzymują informacje zwrotne od osób biorących udział w rekrutacji jako kandydaci, a mających doświadczenie w prowadzeniu badań kompetencji.
UCZESTNICY PODCZAS SZKOLENIA:
- podniosą swoje kwalifikacje i otrzymacie skuteczne narzędzia do diagnozowania osób ubiegających się o pracę
- rozpoznają i unikną manipulacji stosowanych przez kandydatów
- poznają własne nastawienia, uprzedzenia i błędy, które utrudniają obiektywne widzenie innych ludzi
- dowiedzą się, jak nie ulegać efektowi pierwszego wrażenia i docierać do rzeczywistych cech osobowości kandydatów
- nauczą się twórczych i nietypowych sposobów odczytywania informacji o innych ludziach
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Dokumenty tradycyjne / aplikacje online
- analiza informacji zawartych w formularzach aplikacyjnych – co kandydat mówi o sobie poprzez sposób pisania o wykształceniu, doświadczeniu, kursach, zainteresowaniach
- jasna i spójna ścieżka kształcenia / kariery zawodowej (długość okresów zatrudnienia, przerwy w zatrudnieniu/ nauce, zajmowane stanowiska itp.)
- tendencja do dłuższego wiązania się z jedną firmą
- brak niewyjaśnionych przerw w pracy
- analiza strony lingwistycznej listu motywacyjnego – wstępne przewidywanie cech osobowości (motywacja wewnętrzna, motywacja pozytywna – negatywna, postawa roszczeniowa, egocentryzm, kreatywność, poziom ogólności – szczegółowości, dostosowanie listu do ogłoszenia, atrybucje – postrzeganie wpływu na rzeczywistość, proaktywność, motywacja osiągnięć, optymizm – pesymizm itp.)
- spójność załączonych dokumentów, zgodność z życzeniami określonymi w ogłoszeniu
- doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku, typ pracy
- sukcesy na polu zawodowym
- przebieg edukacji
- trudne zadania wpisane w obowiązki
2. Opis stanowiska i zadań prezentowany przez kierownika rekrutacyjnego
“Powszechna znajomość tej pracy – każdy wie, na czym polega ta praca”
Jak kierownik opisuje pracę, zadania oraz znaczenie tego opisu dla efektu aureoli czyli nastawienia początkowego kandydata
Jak dobrze opisać pracę i kiedy ten opis powinien nastąpić, by wspomógł proces rekrutacji, a nie go zaburzył
3. Badanie kandydata w rozmowie i drobnym zadaniach rekrutacyjnych
Style rozmowy kwalifikacyjnej, rodzaje pytań
Etapy rozmowy kwalifikacyjnej
Budowanie dobrego kontaktu w trakcie rozmowy rekrutacyjnej
- wyniki testów
- wyniki rozmowy kwalifikacyjnej
- ocena wykonania zadania praktycznego
4. Pytania diagnostyczne podstawowe / obszary:
- stosunek do zmian w zadaniach (praca multizadaniowa)
- zalety
- słabości
- nastawienie na przyszłość
- wykształcenie
- doświadczenie zawodowe
- zorientowanie na klienta
- współpraca
- przekazywanie informacji
- inicjatywa
- pracowitość
- rozumienie znaczenia jakości pracy i obsługi klienta
- utrzymywanie porządku na stanowisku pracy i na stacji
- podporządkowanie się procedurom
- dyspozycyjność
- motywacja
Pytania w metodzie biograficznej:
Osobowość i charakter rozmówcy
Motywacja osobista
- Pytania dotyczące umiejętności i doświadczenia zawodowego kandydata
- Pytania dotyczące inteligencji i zdolności kandydata
- Pytania dotyczące osobowości i postawy kandydata
Planowanie zadań
- Czy kandydat radzi sobie z ustaleniem priorytetów zadań?
- Czy kandydat potrafi rozdzielać zadania?
Czy potrafi obchodzić się z klientami?
Czy kandydat umie być członkiem zespołu?
Czy umie postępować z personelem na wszystkich szczeblach?
Jak kandydat radzi sobie z rozwiązywaniem problemu?
Czy kandydat zdaje sobie sprawę z własnych ograniczeń?
Czy kandydat potrafi podejmować inicjatywę?
Czy kandydat potrafi uczyć się w trakcie pracy?
Czy kandydat ma łatwość porozumiewania się z innymi?
Czy kandydat potrafi zaangażować się w pracę?
Zbadanie, czy kandydat potrafi zaangażować się w pracę społeczną
Zbadanie lojalności
Pytania w metodzie zdarzeń krytycznych
- SYTUACJA (Czy rozumiał swoją sytuację?)
- CEL (Co sobie postanowił?)
- REZULTAT (co osiągnął? Jak to ocenia?)
- DZIAŁANIA (Co zrobił? Czego nie zrobił?)
Celem tego bloku zajęć będzie:
- pokazanie, że każde pytanie na swój cel i można z niego czerpać konkretne, przydatne informacje;
- pokazanie, jak nie powodować nadinterpretacji odpowiedzi, jak pogłębiać pytania, gdy jest taka potrzeba (gdy kandydat deklaruje zachowania, motywację)
- przygotowanie pytań do symulacji konkursu, który będzie miał miejsce w trakcie szkolenia
Analiza przykładowych aplikacji, informacji z formularzy online
5. Psychologiczne narzędzia oceny kandydatów
- określenie stylów funkcjonowania osoby – narzędzie z zakresu Analizy transakcyjnej
- kierunki i rodzaje motywacji: wewnętrzna, zewnętrzna, pozytywna, negatywna
- odporność na stres
- metaprogramy
- reaktywność / proaktywność
- określenie stopnia motywacji do pracy
- atrybucja przyczyn, lokusy: sukces wewnętrzny vs zewnętrzny, porażka wewnętrzna vs zewnętrzna
- wewnątrz – zewnątrz sterowność
- rozpoznawanie naczelnych celów, potrzeb i dążeń
- współpraca
- efekt Zeigarnik czyli dążenie do ukończenia zadań przerywanych, do domykania spraw
- zadaniowość
- perspektywa egocentryczna
- inne, w zależności od potrzeb
6. Testy psychologiczne i kwestionariusze wykorzystywane przy diagnozie kandydatów
Różnica w badaniu absolwentów i osób bez doświadczenia
Wykorzystanie kwestionariusza samomotywów pozwalającego poznać motywacje kandydata:
- zarobki
- awans
- samodzielność
- możliwość uczenia się
- stosunki z kolegami
- stosunki z przełożonym
- pewność zatrudnienia
7. Nietypowe zadania i techniki diagnostyczne – próbki pracy (zadania krótkie, drobne, ale dające nieraz więcej informacji niż testy czy pytania, na które kandydat odpowiada deklaratywnie)
Układanie krótkich zadań sprawdzających praktyczne umiejętności i naturalne style funkcjonowania pracowników. Zadania i gry diagnozujące.
Wykorzystanie technik Neurolingwistycznego Programowania do badania rzeczywistych, a nie deklarowanych predyspozycji kandydata oraz do rozpoznania jego celów, wartości, potrzeb i dążeń zawodowych i życiowych.
Wykorzystanie przedmiotów łamiących stereotypy do analizy subiektywnego wykorzystania czasu, kierunku motywacji, atrybucji.
8. Metody wykorzystywane podczas AC
Standardowe i niestandardowe metody oceny predyspozycji kandydatów do pracy:
- próbki pracy, case study, zadania z treścią, testy wiedzy, itp.
9. Analiza zainteresowań
Co o kandydacie mówią jego zainteresowania i jakie to ma przełożenie na pracę? Kryteria oceny zainteresowań:
- Konkret/ abstrakcja
- Ludzie/ bez ludzi
- Samodzielnie/ zespołowo
- Myślenie/ czucie/ działanie
- Szczegółowość/ ogólność
- Tradycja/ nowoczesność
- Mikro/ makro
- Dominacja/ samodzielność/ rywalizacja/ uporządkowanie / ludzie
My przygotujemy szczegółowy opis, co wynika z konkretnych samomotywów i jak można tę wiedzę wykorzystać w rekrutacji i w przyszłej pracy.
Inne przykładowe kwestionariusze badające predyspozycje zawodowe i społeczne.
10. Analiza typowych błędów popełnianych przy rekrutacji
Poznanie czynników zaburzających spostrzeganie społeczne i obiektywną ocenę innych. Przyczyny tkwiące w podmiocie oceniającym oraz w osobie podlegającej ocenie.
Jakie błędy może popełnić osoba przeprowadzająca rekrutację?
Co może zakłócić słuchanie i rozumienie wypowiedzi kandydata?
Błędy po stronie rekrutera wynikające z :
- płci osoby oceniającej
- poczucia kontroli (wewnętrznego – zewnętrznego)
- samooceny (wysokiej – niskiej)
- Efekt łagodności
- Efekt surowości
- Osobiste zaangażowanie oceniającego
- Efekt negatywności
- Efekt pozytywności
- Błąd atrybucji Aktora-Obserwatora
- Efekt aureoli (halo efekt)
- Efekt hierarchii
- Prawo dominacji hipotez
- Efekt pierwszeństwa
- Efekt podobieństwa
- Prawo perseweracji oceny
- Brak/ nieadekwatność wiedzy o sobie samym
- Stereotypy
11. Praca warsztatowa
Uczestnicy sami na sobie wypróbują niestandardowe metody oceny kompetencji. Będą mogli także ocenić predyspozycje przygotowanych przez nas kandydatów w rzeczywistości.
PLAN DZIAŁANIA – INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Czas trwania szkolenia: 2 dni szkoleniowe, 12 godzin zegarowych
Termin szkolenia: Według harmonogramu (w godzinach od 9.00 do 15.00)
Cena szkolenia: 1300 zł. netto + 23%VAT (od osoby za 2 dni szkoleniowe)
Cena szkolenia obejmuje:
- zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia
- udostępnienie sali szkoleniowej
- bogate materiały szkoleniowe
- przerwy kawowe
- obiad
- certyfikaty
Miejsce szkolenia: Siedziba firmy AKADEMIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI (ul. Wrocławska 18/27, 55-095 Długołęka)
Forma szkolenia: Aktywny trening, ćwiczenia praktyczne, case study, eksperymenty, prezentacje, testy i kwestionariusze, zadania i zabawy o charakterze diagnostycznym
Materiały szkoleniowe: Bardzo bogate, obfitujące w konkretne przykłady do zastosowania po szkoleniu w rzeczywistej pracy