Motywowanie pozafinansowe
MOTYWOWANIE ZESPOŁU PRACOWNIKÓW
DO LEPSZEJ PRACY, ZAANGAŻOWANIA I PRZESTRZEGANIA ZASAD
Jak zmotywować pracowników, by pracowali lepiej, by przestrzegali zasad, współpracowali, byli terminowi, chętnie dzielili się wiedzą i doświadczeniem? By chcieli na długo związać się z firmą? By lepiej współpracowali? Inaczej się komunikowali? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez zwierzchników. Czy jednak we wszystkich wymienionych sytuacjach „motywowanie” jest właściwym słowem? Jaka jest różnica między motywowaniem a dyscyplinowaniem, jakich działania te dotyczą sytuacji i których pracowników? Czy motywowanie to oddziaływanie skierowane do grupy, czy do pojedynczych osób? Na których pracownikach zwierzchnik powinien się koncentrować: na tych, którzy są dla niego problematyczni, czy na tych, którzy wyróżniają się zaangażowaniem? Czy każdego motywuje to samo? Czy, jeśli zwierzchnik wie, co motywuje danego pracownika, powinien mu to zapewnić? A jeśli nie dysponuje żadnymi środkami motywacyjnymi? Jak rozpoznać, czy pracownik ma motywację wewnętrzną czy zewnętrzną? Podobnych pytań można mnożyć bez końca.
Motywowanie to jedno z najważniejszych i najtrudniejszych zadań zwierzchnika. By można je prowadzić, zwierzchnik sam musi być zmotywowany. A jeśli jest zapracowany i nie ma na takie działania czasu? Te i wszystkie inne wątpliwości stanowią tematykę szkolenia. Współpracujemy z kierownikami i menadżerami od 20 lat zakresie efektywnego pełnienia przez nich funkcji kierowniczych. Zagadkę motywowania rozwikłaliśmy. Podzielimy się naszym doświadczeniem, rozwiązaniami, praktyką motywowania. Potrzebujemy tylko Twojej obecności na naszym szkoleniu.
DZIĘKI UDZIAŁOWI W SZKOLENIU UCZESTNICY:
- będą umieli określić, co konkretnie motywuje ich podwładnych
- dowiedzą się, jak zwiększyć motywację własną i podwładnych do pracy
- otrzymają skuteczne narzędzia zarządzania i budowania motywacji pracowników do realizacji postawionych im celów
- zrozumieją, jak wielką wartością jest zespół stabilny, czujący się bezpiecznie a przez to zaangażowany
- nauczą się rozpoznawać ukryte sygnały spadku motywacji do pracy u swoich podwładnych
- poznają lepiej swoich podwładnych i odkryją, co jest dla nich ważne
- nauczą się konkretnych technik budowania w zespole zaangażowania oraz identyfikacji z firmą
- dowiedzą się, czym motywować, jeśli nie pieniędzmi, czyli o motywacji pozafinansowej
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Motywacja – klucz do efektywności
Wpływ motywacji na wykonywanie zadań.
Co zrobić, aby pracownikom chciało się chcieć?
Modele motywacji a wyniki pracownika (motywacja osiągnięć, hubrystyczna, wewnętrzna, zewnętrzna, nakierowana na cel, na unikanie porażek.)Sytuacje wymagające motywowania
2. Zaangażowanie menedżera w rozwój pracowników
Rożne sposoby rozumienia rozwoju.
Jak dać pracownikowi odczuć, że nie tylko firma, ale i Kierownik dba o rozwój pracownika.
3. Rola pracownika w firmie
Zaspokajanie potrzeby ważności każdego pracownika.
Wsparcie firmy i kadry kierującej w osiąganiu celów.
Budowanie identyfikacji pracownika z firmą.
Cele osobiste pracownika a cele zawodowe.
Praca – narzędzie osiągania celów osobistych i samorealizacji.
4. Rozpoznawanie spadku motywacji u pracowników
- przyczyny spadku motywacji do pracy
- sytuacje i czynniki „niemotywujące”
- objawy jawne i “niepozorne” obniżonej motywacji; najczęstsze przyczyny oraz trafne ich diagnozowanie
- rozpoznawanie i przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom
5. Co motywuje mój zespół
Sposoby odkrywania czynników motywujących do pracy indywidualnie dla każdego pracownika.
Techniki specjalne i standardowe. Kwestionariusz diagnostyczny.
6. Budowanie zaangażowania pracownika:
- rozpoznawanie indywidualnej strategii samomotywowania pracownika
- konkretne sposoby zdobywania informacji o potrzebach i wartościach pracownika
- jak dobrać skuteczne środki motywowania?
- związek pomiędzy zaspokajaniem potrzeb pracownika a jego motywacją do pracy
- wykorzystanie dysonansu poznawczego w motywowaniu pracowników
7. Czy pieniądze są skutecznym narzędziem motywowania
Rola wynagrodzenia i wpływ na wyniki pracownika.
Satysfakcja a motywacja – czyli dlaczego po podwyżce nie wzrasta jakość pracy?
Gdy pracownik zarabia za mało… Gdy pracownik zarabia dużo…
8. Sposoby wpływania na wzrost zaangażowania i odpowiedzialności pracownika
Motywowanie poprzez (m.in.):
- nagrody i kary
- wzbudzanie reguły wzajemności i zaangażowania
- odwoływanie się do zasobów i mocnych stron
- twórcze wykorzystywanie błędów
- poprzez dobór rodzaju zadania
- jasny podział i zakres obowiązków
- informacje zwrotne o pracy
- pochwały i konstruktywną krytykę
- poniesienie konsekwencji zaniedbania obowiązków służbowych
- odwoływanie się do współzawodnictwa
- przywoływanie sukcesów
- stymulowanie pracowników do współpracy i wytyczania celów firmy i do współodpowiedzialności
- jasność celów i misji
- inne
9. Kij czy marchewka? Techniki budowania motywacji do pracy
Nagrody:
- jak i kiedy je stosować?
- nagrody najbardziej motywujące
- czy pieniądze są najlepszym sposobem motywowania?
- indywidualne podejście do motywowania
- konkretne sposoby wpływania na wzrost chęci do pracy i budowania u pracownika odpowiedzialności
- formułowanie pochwał i odwoływanie się do zasobów i mocnych stron
- o nagrodach, które stają się dla pracownika karą
Kary:
- czy należy je stosować i w jaki sposób?
- przeciwdziałanie spadkowi motywacji do pracy po udzielonej krytyce
- błędy pracownika – sposoby na rozwiązanie problemu i jednoczesne podniesienie motywacji
- czy błędy można wykorzystać twórczo? Konstruktywna krytyka oraz informacje zwrotne o pracy. Specjalne techniki.
10. Zebranie = motywacja
Efektywne prowadzenie spotkań i zebrań z pracownikami.
11. Rozmowa motywująca
Wyjaśnianie pracownikom powodów zmian w firmie, umiejętność wskazywania korzyści płynących z nowych rozwiązań organizacyjnych.
Schemat rozmowy motywującej
Symulacje rozmów z pracownikami
PLAN DZIAŁANIA – INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Czas trwania szkolenia: 2 dni szkoleniowe, 12 godzin zegarowych
Termin szkolenia: Według harmonogramu (w godzinach od 9.00 do 15.00)
Cena szkolenia: 1100 zł. netto + 23%VAT (od osoby za 2 dni szkoleniowe)
Cena szkolenia obejmuje:
- zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia
- udostępnienie sali szkoleniowej
- bogate materiały szkoleniowe
- przerwy kawowe, słodki poczęstunek
- obiad
- certyfikaty
Miejsce szkolenia: Siedziba firmy AKADEMIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI (ul. Wrocławska 18/27, 55-095 Długołęka)
Forma szkolenia: Aktywny trening, ćwiczenia praktyczne, case study, eksperymenty, prezentacje, testy i kwestionariusze, zadania i zabawy o charakterze diagnostycznym
Materiały szkoleniowe: Bardzo bogate, obfitujące w konkretne przykłady do zastosowania po szkoleniu w rzeczywistej pracy