Jak sprzedawać w oparciu o standardy i spełnić oczekiwania firmy?
TECHNIKI SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
W PUNKCIE SPRZEDAŻY / SALONIE FIRMOWYM/ SKLEPIE FIRMOWYM / SIECI HANDLOWEJ
DZIĘKI UDZIAŁOWI W SZKOLENIU UCZESTNICY:
- będą umieli skutecznie sprzedawać rekomendowane produkty;
- nauczą się skuteczniej przekonywać klienta do własnych propozycji;
- nauczą się zwiększać koszyk zakupów klientów;
- pozyskają nowe umiejętności interpersonalne oraz szybkie i konkretne techniki ułatwiające pracę z różnymi typami klientów;
- nauczą się elastyczności, czyli jedynej skutecznej techniki warunkującej dobry kontakt z klientem i efektywną sprzedaż;
- zdobędą praktyczne sposoby na zwiększenie własnej motywacji do pracy i sprzedaży;
- dowiedzą się, jak poprzez skuteczną sprzedaż realizować ważne w firmie wartości.
PROGRAM SZKOLENIA:
Fundament – przekonania pracowników punktu sprzedaży na temat sprzedaży
1. Klient w punkcie sprzedaży
Typowe potrzeby klienta i sposoby ich diagnozowania
Klienci nastawieni na oszczędności a klienci nastawieni na prestiż
Punkt sprzedaży jako firma – analiza przekonań pracowników na temat ich wpływu na wynik finansowy firmy
- czy to jest w ogóle ich sprawa?
- kto pracownikom płaci pensję?
Stereotyp ceny – dlaczego wielu klientów lubi wydać więcej w salonie, ale narzeka standardowo na cenę? Dlaczego większość pracowników ma przekonanie, że nie wypada im aktywnie sprzedawać?
2. Autodiagnoza stylu sprzedaży pracowników
Indywidualne style sprzedaży i obsługi klienta i ich wpływ na poziom sprzedaży i na relacje budowane z klientem
Sprzedaż reaktywna (wydanie klientowi produktu, który wymienił lub brak doradztwa ze strony pracownika, gdy klient prosi o radę)
Sprzedaż proaktywna – pracownik w roli doradcy klienta
Sprzedaż i obsługa klienta jako pasja, jako ciekawe zadanie, z misją i wartościami
3. Etykieta biznesowa w salonie/ punkcie sprzedaży/ sklepie firmowym
Zasady eleganckiego zachowania w pracy
- rozmowa telefoniczna
- komunikacja mailowa
- gdy klient wchodzi do salonu, powitanie klienta
- rozmowy telefoniczne podczas obsługi klienta
- kilku klientów w salonie jednocześnie
- ubiór w pracy
Techniki sprzedaży i obsługi klientów w punkcie sprzedaży
4. Standardy sprzedaży w salonie/ punkcie sprzedaży/ sklepie firmowym
Przebieg i plan profesjonalnej rozmowy handlowo – doradczej:
- powitanie klienta;
- zebranie informacji o potrzebach klienta;
- sprzedaż i obsługa klienta, który ma konkretnie sprecyzowane oczekiwania, poszerzanie koszyka zakupów, sprzedaż dodatkowych akcesoriów i materiałów eksploatacyjnych;
- sprzedaż i obsługa klienta, który nie ma sprecyzowanych oczekiwań, doradzanie klientowi, techniki prezentacji dwóch i trzech produktów;
- sprzedaż droższego produktu;
- wykorzystanie techniki ścieżki powrotnej jako narzędzia przekonywania klienta do zakupu sugerowanego przez pracownika produktu;
- kiedy pracownik powinien odjąć decyzję za klienta – techniki sprzedaży klientowi niezdecydowanemu, pracownik w roli doradcy klienta;
- obsługa klienta, gdy danego produktu nie ma w salonie;
- zebranie informacji/ danych o kliencie – wypełnianie bazy klientów;
- obsługa klienta, który dzwoni do salonu – by ten zechciał przyjść i złożyć zamówienie inną drogą, by nawiązać z nim relację, która zakończy się współpracą;
- obsługa klienta, który przyszedł do salonu – jak nie pozwolić mu wyjść bez zobowiązania do dalszego sprzedażowego działania;
- kontakt z klientem, którego dane są w bazie, ale jeszcze nic lub od dawna klient nie kupił;
- postępowanie w sytuacji reklamacji;
- radzenie sobie z trudnym, niezadowolonym klientem
5. Procedury sprzedaży w punkcie sprzedaży/ salonie/ sklepie firmowym
Ustalenie procedur sprzedaży obowiązujących w punktach sprzedaży/ salonach.
Uczestnicy pod wpływem moderacji trenera sami powinni dojść do wniosku, że standaryzacja działań jest wsparciem procesu sprzedaży.
Dzięki temu szkoleniu pracownicy rozumieją, że celem procedur jest przekonanie ich i zmotywowanie, by zawsze dążyli do sprzedaży sugerowanych przez dyrekcję produktów, by poszerzali koszyk zakupów i sprzedawali droższe produkty i większą ich ilość.
6. Symulacje sprzedaży i obsługi klientów
Symulacje i ćwiczenia będą przeprowadzane na stoisku ekspedycyjnym. Przygotujemy w sali szkoleniowej takie stoisko. Scenki będą nagrywane kamerą i omawiane na forum.
Prosimy o przygotowanie produktów, na których będzie można przeprowadzić ćwiczenia – na przykład 3 podobne produkty, z czego 1 sugerowany do sprzedaży; 3 podobne produkty, zróżnicowane cenowo itp.