Rozmowy oceniające
Nasi klienci często mówią, że kierownik staje się prawdziwym kierownikiem dopiero wtedy, gdy ocenia swoich pracowników. Zgadzamy się z tym w 100%. Ocena jest dla zwierzchnika tym, czym teka dla ministra. Nie ma dobrego kierowania bez wyznaczenia standardów pracy i zachowań, i bez oceny, jak pracownik te standardy realizuje. Standardy te to po prostu oczekiwania kierownika. To sformułowanie odpowiedzi na pytanie „jak chcę, jako twój zwierzchnik, byś wykonywał swoją pracę”.
Prowadzenie rozmów oceniających jest jednym z najtrudniejszych zadań. To ważne przeżycie zarówno dla zwierzchnika, jak i dla podwładnego – o ile oczywiście chcemy przeprowadzić taką rozmowę rzetelnie i chcemy uczynić z niej narzędzie rozwoju i motywowania. Nasi trenerzy niejeden raz widzieli, jak pomimo wcześniejszych ćwiczeń i przygotowania, kierownikowi trudno było wypowiedzieć wcześniej ustaloną ocenę, albo jak kierownik był zaskakiwany reakcją podwładnych.
W wielu firmach odpowiadaliśmy za wdrożenie systemu ocen (w skrócie SOOP – System Oceny Okresowej Pracowników). Prowadziliśmy najpierw wywiady z pracownikami, analizowaliśmy dokumentację pracowniczą, by stworzyć odpowiedni dla danej firmy regulamin oceniania i arkusz oceny: kryteria i skalę. Potem prowadziliśmy szkolenie dla osób oceniających z techniki prowadzenia rozmowy oceniającej. Uczestniczyliśmy również w samych rozmowach czyli prowadziliśmy superwizję rozmów oraz on the Job training.
Aby przeprowadzić takie szkolenie jak najlepiej, chcielibyśmy zapoznać się z Państwa dokumentacją systemu ocen, z regulaminem i arkuszami ocen. Wtedy dopiero możemy przygotować szkolenie, czy to w formie wykładowej, czy bardziej aktywnej. Musi ono bowiem być oparte na Państwa realiach.
Dzięki udziałowi w szkoleniu Osoby Oceniające:
- Docenią znaczenie i ważność systemu okresowej oceny pracowników oraz samych rozmów oceniających;
- Nauczą się wykorzystywać system ocen do budowania motywacji, zaangażowania oraz korygowania zachowań i postaw;
- Będą postrzegani jako sprawiedliwie oceniający;
- Dowiedzą się, jak powinni się przygotować do rozmowy oceniającej;
- Poznają strukturę rozmowy oceniającej;
- Dowiedzą się, jak komunikacja z podwładnymi wpływa na osiągane wyniki
- Nauczą się rozwiązywać trudne sytuacje pojawiające się podczas rozmów oceniających;
- Dowiedzą się, jakie standardy zachowań powinni, jako zwierzchnicy prezentować podczas rozmów oceniających;
- Dowiedzą się jak powinno wyglądać profesjonalne zakończenie i podsumowanie rozmowy oceniającej.
PROGRAM SZKOLENIA:
|
|
Dlaczego ważne jest ocenianie pracownika? |
Ocena formalna a ocena nieformalnaWady i zalety oceny okresowej Korzyści wynikające z systemu ocenKorzyści wynikające z rozmowy oceniającej |
Czyja rola najważniejsza? |
Rola zwierzchnika i jego postawy związane z ocenianiem pracowników i prowadzeniem rozmów oceniajacych Nauka przez modelowanie, czyli podwładny obserwuje Twoje zachowanie i je naśladuje Błędy po stronie Kierownika skutkujące obniżaniem wartości ocen okresowych Działania Kierownika wspierające wdrożenie systemu ocen pracowniczych
|
Przygotowanie do rozmowy oceniającej |
Obszary jawne i obszary poufne oceny Własne przygotowanie przez Kierownika Przygotowanie pracownika do procesu oceny Ustalenie i przekazanie celu oceny pracownika Obszar i kryteria oceny Prawa ocenianego i oceniającego Przyjmowanie oceny przez pracownika Wcześniejsze ustalenie terminu rozmowy Wybór miejsca spotkania
|
Rozmowa oceniająca z pracownikiem | Stworzenie atmosfery wzajemnego zaufania
Etapy rozmowy oceniającej Przekazanie celu spotkaniaUstalenie przebiegu spotkania Ustalenie zasad komunikacji Okoliczności łagodzące Sposoby prowadzenia i zamykania dyskusji Radzenie sobie z obiekcjami pracownika i z różnicą zdań
|
Samoocena pracownika | Jak przygotować pracownika do samooceny? |
Przekazywanie pozytywnych i negatywnych informacji zwrotnych | Przepis na wzorcową pochwałę
Odwoływanie się do zasobów i mocnych stron pracownika Wzmacnianie zachowań pożądanychPochwała, jako narzędzie motywacji Cel krytyki Techniki przekazywania negatywnych informacji Rozmowa z pracownikiem nierealizującym celów pracy Przeciwdziałanie spadkowi motywacji do pracy po udzielonej krytyce Błędy pracownika – sposoby na rozwiązanie problemu i jednoczesne podniesienie motywacji Wsparcie pracownika w sytuacji negatywnej / niskiej oceny
|
Trudne sytuacje. Ciemna strona oceniania
|
Pułapki w procesie oceniania
Najczęstsze błędy w procesie oceniania (brak klarownych kryteriów oceny, efekt ostatniej chwili, efekt czynników ekstremalnych, efekt faworyzowania, efekt zawyżonej oceny, efekt twardej ręki, efekt złotego środka, efekt potrzeby firmy) Zwierzchnik czy kolega? Ocena osoby lubianej Trudne zachowania podwładnego · Lęk przed oceną · Brak zgody z oceną zwierzchnika · Niedojrzałość emocjonalna · Szantaż emocjonalny, gry i manipulacje Trudne zachowania oceniającego Motywy jawne i ukryte procesu oceny (szczery zamiar pomocy, ukaranie pracownika, utrzymanie w ryzach, poniżanie, podkopywanie kariery). Próby przeciwdziałania
|
Po rozmowie… Wprowadzanie zmian
|
Ustalanie dalszego planu rozwoju pracownika Definiowanie celu oraz metod jego osiągnięcia Techniki motywowania pracowników do zmian Doskonalenie wyników podwładnychWsparcie podczas pokonywania przeszkód Ustalenie ścieżek rozwoju pracownika
|