PROBLEM SOLVING metody i narzędzia
PROBLEM SOLVING
METODY ZESPOŁOWEGO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRODUKCYJNYCH
PRACA ZESPOŁU, KTÓREJ CELEM MA BYĆ CIĄGŁE DOSKONALENIE, LEPSZA JAKOŚĆ, ELIMINACJA BŁĘDÓW LUDZKICH I BŁĘDÓW POWTARZALNYCH
Rozwiązywanie problemów jakościowych jest jedną z podstawowych potrzeb i trudności jaką jest identyfikacja przyczyny, która spowodowała niezgodność. Jak się bardzo często okazuje zdiagnozowana przyczyna posiada swoją pierwotną przyczynę, a ta z kolei może posiadać swoją, itd. Warunkiem koniecznym skutecznego doskonalenia jest odkrycie przyczyny „najgłębszej”, czyli źródłowej (inaczej: pierwotnej). Jej poznanie pozwala skuteczniej wyeliminować możliwość ponownego wystąpienia problemu. Warto zatem zastosować narzędzia, które ułatwią poznanie przyczyny źródłowej oraz zaprojektowanie skutecznych działań ją eliminujących.
Nasze doświadczenie we współpracy z inżynierami i z kadrą specjalistyczną pokazuje, że najczęściej popełnianymi błędami w dociekaniu przyczyn problemów są:
- Unikanie wskazywania źródła problemów w czynnikach ludzkich, z powodu niechęci do brania odpowiedzialności za błędy, w celu ukrywania błędów popełnionych przez siebie lub kolegów
- Niepoprawne stosowanie metodologii Problem Solving, polegające na tym, że z góry zakłada się przyczynę błędu i tym samym wypełnia się dokumentację, np. raport A3 lub 8D w sposób dostosowawczy do tej założonej, zwykle standardowej przyczyny
- Unikanie stosowanie optymalnej metodologii Problem Solving zgodnie z jej sztuką, to znaczy wypełnianie np. diagramu Isikawy dla samego wypełnienia
- Nieprawidłowo prowadzone zebrania, spotkania Problem Solving, na których panuje raczej towarzyska atmosfera aniżeli praca nad znalezieniem przyczyn błędów
- Brak materiału poglądowego czyli wadliwych komponentów lub produktów, na rzecz oparcia się na wspomnieniach typu „pamiętasz, jak wyglądał ten komponent…”
- Nieprawidłowo stosuje się burzę mózgów jako metodę wspomagającą szukanie przyczyn czy rozwiązań – moderator nie umie prowadzić takiego spotkania, kończy pracę zespołu po kilku standardowych pomysłach nie wiedząc, jak przełamać normalny impas w myśleniu, nie potrafi pobudzić myślenia twórczego uczestników spotkania.
CELE WARSZTATU:
- przekonanie uczestników, że błędy należy poprawiać, dociekać ich przyczyn, a nie je ukrywać, unikać odpowiedzialności;
- zapoznanie uczestników z najlepszymi metodami Problem Solving
- przekonanie ich do myślenia metodologią 8D jako najpełniejszą metodą postępowania z problemami jakościowymi, zawierającej wszystkie inne, zwłaszcza w sekcji „zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny głównej”
- pokazanie korzyści wynikających z rzetelnego raportowania 8D lub A3;
- zwrócenie dużej uwagi na korzyści wynikające z ciągłego doskonalenia i zespołowego rozwiązywania problemów, którego celem ma być praca nad doskonaleniem standardów, a nie szukanie winnych.
Jaka metodologia jest najlepsza do rozwiązywania danego rodzaju problemów?
Zamiast wskazywać uczestnikom rozwiązania, chcemy by podczas szkolenia sami to określili. Proponujemy zatem rozwiązywanie przykładowych problemów jakościowych z Państwa fabryki na bazie raportu 8D lub A3. Do wypełnienia tych raportów, w różnych sekcjach, zastosujemy metody 5xWhy, Diagram Ishikawy, Pareto, burzę mózgów, histogram, metodę ABCD Suzuki.
Dodatkową korzyścią z zaangażowania pracowników w wybór metod wspierających pracę z raportem 8D lub A3 będzie ich zaangażowanie. Ludzie wolą realizować swoje pomysły, niż narzucone z góry narzędzia.
Znamy specyfikę i wysokie wymagania producentów i klientów z różnych branż. Trener, który prowadzi to szkolenie ma praktyczne doświadczenie w tej tematyce – przez 13 lat zarządzał działem jakości jednej z największych międzynarodowych firm produkcyjnych. Jego działania były i są koncentrowane nie tylko na poprawie jakości pracy, usprawnianiu procesów produkcyjnych i budowaniu relacji z klientami, ale także na poprawie jakości współpracy i komunikacji międzydziałowej, by osiągać lepsze efekty jakościowe.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Poszukiwanie przyczyn
- Określenie problemu
- Analiza i wybór przyczyny problemu
- Działania korygujące
- Standaryzacja
2. RAPORT 8D
Raport 8D jako narzędzie rozwiązywanie problemów i postępowania w przypadku reklamacji, raportowania do klienta zewnętrznego. Raport jest często dokumentem wymaganym przez klienta zewnętrznego do okazania w postępowaniu reklamacyjnym. Poniżej prezentujemy poszczególne sekcje raportu 8D wraz z metodami wspomagającymi dociekanie przyczyn oraz wybór środków zaradczych w celu uniknięcia błędów w przyszłości.
Kiedy raport 8D może być stosowany? Na przykład:
- w eliminowaniu opóźnień w dostawach do klienta,
- w przypadku wątpliwośći konstrukcyjnych, problemów z przycezpnością, wytrzymałością, łączeniem elementów,
- w przypadku wątpliwości wizualnych,
- stwierdzonych wad produktu,
- zbyt dużego opadu.
Raport 8D – sekcje:
- D0 – Przygotowanie do Problem Solving, przygotowanie zespołu do pracy z raportem
- D1 – Zespół Problem Solving:D2 – Opis problemu
powołanie i budowanie zespołu,
podział ról i odpowiedzialności,
- D3 - Zastosowanie działań doraźnych, tymczasowych działań zaporowych
- D4 - Zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny źródłowej. Metodologia wspomagająca pracę na tym etapie:D5 - stałe działania korygujące -wybór i weryfikacja
diagram przyczynowo – skutkowy ISHIKAWY,
metoda 5x WHY,
burza mózgów,
diagram Pareto,
histogram,
- D6 - wdrożenie działań korygujących. Metodologia wspomagająca pracę na tym etapie:D7 - wdrożenie i zapobieganie ponownemu wystapieniu problemów
PDCA (Plan-Do-Check-Act).
- D8 - podziękowanie za współpracę i uznanie dla zespołu 8D
3. RAPORT A3
To najczęściej skrócona wersja raportu 8D, bardzo często stosowana jako wewnętrzne narzędzie, które koncentruje się wokół:
A – Definiowania problemu
B – Analizy przyczyn powstawania problemu
C – Szukania możliwości rozwiązań problemu
D – Przygotowania planu wdrożenia zmian
4. Narzędzia Problem Solving wspomagające raport 8D i A3
Nie można na tym etapie określić, która metoda jest najlepsza, ani do jakiego typu problemów. Warto zaprezentować przegląd metod: na przykład wybrać jeden problem, który będzie po kolei wszystkimi metodami Problem Solving rozwiązywany. Wybór i dostosowanie najlepiej by przeprowadził zespół uczestników podczas szkolenia. Tym sposobem może powstać standard postępowania z problemami. Dodatkowo pracownicy będą chętniej stosować to, co sami wybiorą, a nie co zostanie im narzucone.
- metoda 5xWHY,
- diagram przyczynowo – skutkowy ISHIKAWY,
- burza mózgów,
- diagram Pareto,
- histogram,
- metoda ABCD Suzuki,
- drzewo usterek
5. Przeprowadzenie przez uczestników samodzielnych sesji Problem Solving dla wcześniej wybranych i przydzielonych problemów do rozwiązania
- Zastosowanie metodyki rozwiązywania problemów
- Wykorzystanie narzędzi Problem Solving