Ocena pracowników metodą 360°

OCENA 360 ° – KOMPLETNA INFORMACJA ZWROTNA

Ocena pracowników metodą 360 stopni jest doskonałą metodą pomiaru rozwoju kompetencji miękkich. Dostarcza menedżerom, pracownikom i współpracownikom niezwykle cennych wskazówek rozwojowych i motywuje do wprowadzania zmian zachowań. Ocena 360 stopni polega na zbieraniu informacji zwrotnych na temat skuteczności zachowań ocenianej osoby z wielu źródeł – od niej samej, od jej przełożonych, podwładnych, kolegów, klientów wewnętrznych i zewnętrznych. Jest to proces, w którym porównuje się samoocenę konkretnych umiejętności z oceną tych umiejętności dokonaną przez innych ludzi, którzy na co dzień obserwują  pracę ocenianej osoby.

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Kultura Organizacyjna sprzyjająca ocenie 360°

2. Model Oceny 360°

  • pochodzenie metody oceny 360°
  • cel oceny 360°
  • podstawowe informacje o wdrożeniu oceny 360° w organizacji
  • ramowy przebieg procesu oceny 360°
  • zalety i wady oceny 360°

3. Ocena  360° w całym systemie ocen pracowniczych

  • zależność pomiędzy oceną 360° a całością systemu ocen w organizacji
  • rola działu HR przed, w trakcie i po wdrożeniu oceny 360°
  • wybór ocenianych i oceniających
  • ustalenia częstotliwości ocen
  • zarządzanie przez cele a ocena 360

4. Przygotowanie i budowanie systemu ocen pracowniczych

  • warunki przeprowadzenia oceny 360°
  • procedura przygotowania oceny 360°
  • diagnozowanie zależności organizacyjnych
  • zaangażowanie odpowiednich osób w system oceny 360°

5. Metody w ocenie 360

  • metody budowania narzędzi
  • metody zbierania danych
  • analiza zadań w Funkcjonalnej Analizie Pracy
  • diagnozowanie kluczowych kompetencji
  • tworzenie kwestionariuszy

6. Organizacja Oceny 360°

  • przygotowanie arkusza oceny
  • stworzenie i opis kryteriów
  • przygotowanie szkolenia dla ocenianych i oceniających
  • przeprowadzenie oceny
  • analiza i interpretacja zebranych danych
  • opracowywanie raportów

7. Udzielanie Informacji zwrotnych

  • podejście formalne
  • podejście otwarte

8. Typowe błędy i przyczyny niepowodzeń

„Prawa Murphiego”: Jeśli powie się uczestnikowi, że musi dotrzeć do co najmniej 4 osób oceniających, z całą pewnością dotrze do 3. Jeśli wyznaczy się dzień do którego należy najpóźniej złożyć wypełnione kwestionariusze, to na pewno w tym terminie nie zostaną one złożone.

  • brak wsparcia przełożonych
  • brak odpowiedniej motywacji u ocenianych
  • przeprowadzenie oceny w niesprzyjających warunkach
  • opór psychologiczny przed ocenianiem i byciem ocenianym
  • udzielanie nieszczerych informacji zwrotnych
  • błędy administracyjne
  • problemy z poufnością i anonimowością

9. Rozwój pracowników i systemu kolejnych ocen

  • odpowiednie systemy wyboru szkoleń zewnętrznych
  • wdrażanie coaching, mentoring i konsultacji
  • sesje Development Center
  • ocena postępów w rozwoju
  • wskazanie dalszych obszarów doskonalenia zawodowego