Komunikacja asertywna
BUDOWANIE EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI NA PODSTAWIE KOMUNIKACJI ASERTYWNEJ
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnicy:
- nauczą się technik partnerskiej komunikacji
- dowiedzą się, jak skutecznie oceniać zachowanie innych ludzi, jak chwalić i krytykować pracowników
- nauczą się wydawać polecenia podwładnym
- poradzą sobie z najtrudniejszym nawet typem pracowników
- wzrośnie ich poczucie pewności siebie w kontaktach z innymi
- znajdą sposoby na skuteczne radzenie sobie z agresją, krytyką i gniewem drugiej osoby
- nauczą się odmawiać, bronić swoich praw i mówić „nie”, zachowując przy tym dobre relacje z innymi ludźmi
- poznają zalety i wady każdej z postaw: asertywność, agresja, uległość i dowiedzą się, jak wybierać odpowiedni sposób zachowania się
PROGRAM SZKOLENIA:
- Zalety komunikacji asertywnej, podstawy teoretyczne, istota komunikatów asertywnych
- Asertywność, jako postawa życiowa
- Jak osiągnąć cel: najpierw myślę, potem działam (zamiast najpierw działam, potem myślę)
2. Co przeszkadza nam mówić otwarcie, co myślimy? Dlaczego nie zawsze bronimy swoich praw?
- partnerski a niepartnerski styl prowadzenia rozmowy – diagnoza własna
- rozpoznawanie barier komunikacyjnych
- przeszkody natury psychologicznej blokujące asertywne zachowania:
– diagnoza szkodliwych przekonań na temat samego siebie
– nasze wyobrażenia o innych ludziach
– wzory zachowań w trudnych sytuacjach
– lęk przed irracjonalnym poczuciem winy i osądem innych
– lęk przed koniecznością bycia asertywnym
3. Asertywność, jako postawa i zachowanie kierownicze
- Trudności w kierowaniu osobami starszymi, innej płci, kolegami, jako powód przyjmowania postaw uległo – agresywnych
- Silne zastawienie na realizację wartości firmy i partnerskie stosunki, jako powód braku reakcji w sytuacjach trudnych
- Zwierzchnik w konflikcie roli (konflikt zwierzchnik – kolega), jak budować autorytet kierowniczy i jednocześnie zachować dobre relacje z zespołem?
4. Czy mamy prawo krytykować innych oraz czy inni mają prawo do wyrażania negatywnych opinii na nasz temat?
- sposoby przyjmowania krytyki
- wyrażanie krytyki
- praca z trudnymi emocjami własnymi oraz emocjami podwładnego / klienta wewnętrznego
5. Jak mówić NIE i bronić skutecznie swoich praw?
- kim naprawdę jest osoba agresywna i dlaczego się tak zachowuje?
- skuteczne sposoby radzenia sobie z osobami agresywnymi
- jak zmusić rozmówcę do brania odpowiedzialności za swoje słowa? Metamodel – konkretne techniki pozwalające rozwikłać niejasności języka rozmówcy
6. Relacje z podwładnymi
- wyrażanie uczuć pozytywnych, jako podstawa dobrych relacji z innymi ludźmi
- za co, kiedy i jak chwalić innych
- rozpoznawanie i unikanie manipulacji
7. Asertywność w pracy
- twórcze spożytkowanie gniewu
- dawanie sobie rady z krytyką
- wydawanie poleceń – sprawdzanie zrozumienia polecenia określenie warunków realizacji oraz sposobu kontroli
- udzielanie informacji zwrotnych o pracy, ich rola w motywowaniu pracownika
- wyrażanie pochwał i konstruktywnej krytyki
- techniki argumentacji
- sposoby rozwijania partnerskiej komunikacji
8. Asertywność, jako postawa, na której zbudowane są techniki współpracy w oparciu o pojęcie klienta wewnętrznego
- Kolega, współpracownik, jako klient wewnętrzny
- Zasady obsługi klienta wewnętrznego
- Proaktywność w budowaniu relacji z innymi
9. Praca nad indywidualnymi problemami
- ustalanie trudnych sytuacji dla każdej z osób
- wprowadzanie korzystnych zmian
- budowanie pewności siebie
10. Modele komunikacji
- Komunikacja werbalna i niewerbalna
- Zasada spójności, budowanie odbioru siebie, jako osoby wiarygodnej
- Pacing i leading – techniki usprawniające komunikowanie się między osobami różnymi
- Różnica między informacją a komunikacją
- Między nadawcą i odbiorcą – złożoność procesu komunikacji i jego czynniki
- Wzorzec komunikacji doskonałej
- Najczęstsze błędy zakłócające prawidłową komunikację
11. Techniki usprawniające komunikowanie się z klientami wewnętrznymi w fabryce. Budowanie postawy proaktywnej w zakresie komunikowania się
- Aktywne słuchanie
- Technika metamodelu
- Technika chung-up i chung-down
- Systemy reprezentacji
- Procedury rozmów z pracownikami oparte na technikach aktywnego słuchania
- Jakie informacje przekazać, w jaki sposób, komu i kiedy aby być jak najlepiej zrozumianym
12. Praktyka czyni Mistrza
Trener: Przekazywanie informacji jest bardzo ważne. Pamiętacie o tym?
Ależ oczywiście. Komunikowanie się jest najważniejsze.
I poszli, nic nie mówiąc.
- Jak wyjść poza deklaracje?
- Praktyczne ćwiczenia w zakresie komunikowania się z wykorzystaniem techniki, videotreningu (kamera, dyktafon) oraz gier i zabaw psychologicznych z zakresu komunikacji
PLAN DZIAŁANIA – INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Czas trwania szkolenia: 2 dni szkoleniowe, 16 godzin dydaktycznych
Termin szkolenia: 04 – 05.11.2014 oraz 25 – 26.11.2014
Trenerzy: Trenerzy Akademii Rozwoju Umiejętności lubią i potrafią uczyć. Mają doświadczenie w szkolonej dziedzinie. Umieją pracować z grupą i zmotywować jej członków do zmian.
Cena szkolenia: 1100 zł. netto / za osobę, za jedno 2-dniowe szkolenie
Cena szkolenia obejmuje:
- zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia
- udostępnienie sali szkoleniowej
- bogate materiały szkoleniowe
- przerwy kawowe oraz lunch
- certyfikaty
Miejsce szkolenia: Siedziba firmy AKADEMIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI (Wrocław, ul. Kilińskiego 24)
Forma szkolenia: Aktywny trening, ćwiczenia praktyczne, case study, eksperymenty, prezentacje, testy i kwestionariusze, zadania i zabawy o charakterze diagnostycznym
Materiały szkoleniowe: Bardzo bogate, obfitujące w konkretne przykłady do zastosowania po szkoleniu w rzeczywistej pracy
Akademia Rozwoju Umiejętności jako członek Polskiej Izby Firm Szkoleniowych działa w oparciu o KODEKS DOBRYCH PRAKTYK i nie łączy w jednym szkoleniu procesu uczenia się z ocenianiem czy selekcją uczestników bez ich wiedzy.
Oceny czy selekcje mogą odbyć się na drodze indywidualnej lub grupowych badań kompetencji i potencjału pracowników.
Powyższe programy szkoleń są utworem w rozumieniu art. 1 ustawy Prawa Autorskiego i prawa pokrewnego. Wszelkie zmiany oraz rozporządzanie i korzystanie niezgodne z przeznaczeniem z niniejszego utworu wymaga uprzedniej zgody osób, do których należą prawa autorskie, tj. firmy Akademia Rozwoju Umiejetności. W przypadku nieuprawnionego wykorzystania niniejszych programów szkoleń, osoby uprawnione skorzystają z drogi prawnej dochodzenia swoich praw.