Kierowanie zespołem
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnicy:
- Poznają ważne pytania, jakie powinie zadać sobie każdy szef.
„Czy Ty takie pytania zadałeś i czy powiedziałeś pracownikom, czego od nich oczekujesz?”
- Poznają najnowsze style kierowania, siatki kierownicze stosowane przez zwierzchników. Dowiedzą się, jak je zastosować w praktyce, jak je dobrać w zależności od tego, jaki posiadają zespół.
- Dowiedzą się, czym jest kierowanie sytuacyjne.
- Znajdą odpowiedź na pytanie, czy postawa partnerska wobec zespołu i pracowników jest zawsze najlepszą postawą.
- Poznają znaczenie odpowiednio dobranej komunikacji i jej wpływ na realizowanie celów oraz budowanie efektywności zespołu
- Odpowiedzą sobie na pytania czy jesteś zwierzchnikiem i kolegą, oraz dowiedzą się, jak te dwie role połączyć.
- Poznają trudności w kierowaniu grupą wcześniejszych kolegów i nauczą się je rozwiązywać.
- Rozwiążą trudności w kierowaniu osobami starszymi, bardziej doświadczonymi.
- Dowiedzą się kiedy i do czego motywować podwładnych oraz kiedy i do czego dyscyplinować podwładnych.
- Nauczą się prowadzić rozmowę dyscyplinującą.
- Dowiedzą się, jak zbudować swój autorytet oraz jak przejąć odpowiedzialność za zespół i jego efekty.
- Dowiedzą się, jak sterować rozwojem kompetencji podwładnych.
1. Expose szefa – Ważne pytania zadawane sobie przez szefa zespołu projektowego czyli od czego każdy szef powinien zacząć
- Wiedza pozwalająca zaakceptować siebie w pełni w roli szefa – lidera zespołu projektowego, określić swoje wymagania, umiejscowić w kierowanym zespole
- Ważne założenie szefa zespołu – „ludzie chcą pracować dobrze i spełniać oczekiwania zwierzchnika, o ile tylko mają możliwość poznać te oczekiwania”
- Dokąd zmierzam jako szef zespołu projektowego?
- Po co chcę tam dojść?
- Jak zamierzam dotrzeć do celu?
- Jakie zasoby będą mi potrzebne?
- Jakie są słabości i atuty zespołu?
- Jakich pułapek należy omijać?
- Jaki jest mój wzorzec przywództwa?
- Czego oczekują ode mnie moi zwierzchnicy?
2. Doskonalenie umiejętności kierowniczych. Style kierowania.
- Określenie własnego stylu kierowania ludźmi.
- Styl jako działanie spontaniczne (ograniczające pracę menedżera i rozwój zespołu)
- Styl jako działanie celowe – dążenie do dojrzałości zespołu
3. Kierowanie sytuacyjne.
- Dojrzałość psychologiczna zespołu jako wyznacznik zastosowania konkretnego stylu.
- Stopnie dojrzałości psychologicznej pracowników i dobór adekwatnego stylu.
- Ćwiczenia praktyczne w stosowaniu konkretnych stylów – symulacje kierownicze.
- Czym jest kierowanie sytuacyjne? Jak je stosować konkretnie i kiedy?
- Ocena własnego stylu kierowania i jego wpływ na efekty pracy.
- Sprawdź, czy kierujesz grupą, czy zespołem?
4. Kierownik – kolega i zwierzchnik. Konflikty ról.
Trudności w kierowaniu grupą wcześniejszych kolegów.
Trudności w kierowaniu osobami starszymi.
- Typowe konflikty ról i trudności.
- Postawy uległe, koleżeńskie i postawy autokratyczne, autorytarne jako najczęstsze błędy w przyjmowaniu postaw kierowniczych.
- Konflikt roli, czyli zachowanie kierownika, gdy nie wie, w jaki sposób zbudować swój autorytet.
- Niechęć do delegowania zadań
- Brak kontroli własnych emocji
- Ograniczone zaufanie do innych ludzi, przeciążenie zadaniami
- Nieumiejętność udzielania feedbacku
- Ustalenie nowych relacji i celów pracy.
- Fazy rozwoju grupy i ich konsekwencje dla efektywności zespołu.
5. Rozmowa dyscyplinująca
- Techniki rozmowy z pracownikiem nierealizującym odpowiednio celów pracy.
- Techniki motywowania pracowników do zmian.
- Przekazywanie negatywnych informacji.
- Ostrzeżenia, gradacja zaplecza (przewidywanych konsekwencji) w przypadku powtarzających się błędów
- Poinformowanie pracownika o możliwości zastosowania sankcji
- Kultura dyscyplinowania jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku firmy
6. Postawa partnerska wobec zespołu i pracowników – budowanie zespołu
- Czy postawa partnerska powinna być celem, do którego dąży menedżer?
- Sytuacje i ludzie, wobec których postawa partnerska jest odbierana jako słabość i nie prowadzi do rozwoju zespołu – wykorzystywanie menedżera przez pracowników.
- Ewolucja postaw – menedżer na tle procesu grupowego.
- Zespół – prawidła psychologiczne sterujące pracą zespołu.
7. Zasady interweniowania i udzielania informacji zwrotnych o pracy jako atrybut i obowiązek zwierzchnika
Obszary interwencji w pracy zespołu i w zadaniach indywidualnych
Wydawanie poleceń, rozdzielanie zadań i kontrola ich wykonania
- Feedback – jak, kiedy, komu i co powiedzieć
- Udzielanie pochwał
- Jak konstruktywnie krytykować?
- Asertywna komunikacja w udzielaniu informacji zwrotnych o pracy.
8. Zarządzanie efektywnością i rozwojem pracownika – budzenie motywacji i postawy zaangażowania
- Wykorzystanie dysonansu poznawczego do zmiany postaw, do budzenia zaangażowania i motywowania członków zespołu
- Ustalanie celów pracy.
Forma szkolenia:
aktywny trening, ćwiczenia praktyczne, case study, eksperymenty, prezentacje, testy i kwestionariusze, zadania i zabawy o charakterze diagnostycznym
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnicy:
- Poznają ważne pytania, jakie powinie zadać sobie każdy szef.
„Czy Ty takie pytania zadałeś i czy powiedziałeś pracownikom, czego od nich oczekujesz?”
- Poznają najnowsze style kierowania, siatki kierownicze stosowane przez zwierzchników.
Dowiedzą się, jak je zastosować w praktyce, jak je dobrać w zależności od tego, jaki posiadają zespół.
- Dowiedzą się, czym jest kierowanie sytuacyjne.
- Znajdą odpowiedź na pytanie, czy postawa partnerska wobec zespołu i pracowników jest zawsze najlepszą postawą.
- Poznają znaczenie odpowiednio dobranej komunikacji i jej wpływ na realizowanie celów oraz budowanie efektywności zespołu
- Odpowiedzą sobie na pytania czy jesteś zwierzchnikiem i kolegą, oraz dowiedzą się, jak te dwie role połączyć.
-Poznają trudności w kierowaniu grupą wcześniejszych kolegów i nauczą się je rozwiązywać.
- Rozwiążą trudności w kierowaniu osobami starszymi, bardziej doświadczonymi.
- Dowiedzą się kiedy i do czego motywować podwładnych oraz kiedy i do czego dyscyplinować podwładnych.
- Nauczą się prowadzić rozmowę dyscyplinującą.
- Dowiedzą się, jak zbudować swój autorytet oraz jak przejąć odpowiedzialność za zespół i jego efekty.
- Dowiedzą się, jak sterować rozwojem kompetencji podwładnych.