ETYKA W PRACY MENADŻERA
ETYKA MENADŻERA, zagadnienia etyki menadżerskiej w biznesie
Czyli co każdy menadżer wiedzieć powinien?
Menadżer nigdy nie działa sam, zawsze pracuje w otoczeniu innych ludzi, dlatego też powinien wypracować normy i zasady postępowania uniwersalne i eleganckie w relacjach z innymi. Dobre zastosowanie w pracy menadżera ma imperatyw I. Kanta: „postępuj wedle takiej zasady, co do której mógłbyś chcieć, aby stała się zasadą powszechną”.
Etyka i osobiste poczucie odpowiedzialności są nierozerwalnie ze sobą związane. To zagadnienie szczególnie ważne w przypadku rozważania etycznych zobowiązań menadżera.
Menadżer odpowiada generalnie za trzy obszary kontaktów:
- Relacje z pracownikami
- Relacje z klientami, dostawcami, otoczeniem zewnętrznym
- Relacje z zarządem
W tych trzech obszarach powinien umieć właściwie reprezentować firmę, ale przede wszystkim siebie, ponieważ menadżer jest w tych relacjach utożsamiany z firmą.
W zakresie reprezentowania menadżer powinien przejawiać właściwe postawy i wynikające z nich zachowania.
Menadżer jako osoba szczególnie odpowiedzialna za przestrzeganie zasad etycznych czyli “firma będzie taka, jak ci, co nią kierują”.
PROGRAM SZKOLENIA:
SESJA 1: Etyka zarządzania czyli wzorowy menadżer – postulaty i rzeczywistość
Standardy zachowań menadżera
Menadżer jako “kręgosłup wartości”.
Zagadnienie “wartości” – wartość menadżerska oraz zbiór wartości czyli prawideł, zasad, którymi menadżer kieruje się w swojej pracy.
Wartości jako drogowskaz, jako podstawa oceny pracy podwładnych, współpracowników, dostawców i siebie.
Expose menadżera czyli od czego należy zacząć? – co jest dla mnie, jako dla menadżera, ważne. Jakimi zasadami kieruje się menadżer w pracy, w kierowaniu i we współpracy. Przykłady expose i wpływu expose na zachowania menadżera, jego podwładnych i współpracowników, klientów zewnętrznych.
Przekonania menadżera. Źródło przekonań, przekonania wspierające i ograniczające etyczne zachowania.
Komunikacja na linii:
- Menadżer – podwładni
- Menadżer – zarząd
- Menadżer – kontrahenci
Zasady prowadzenia spotkań i wystąpień
SESJA 2: Obszary oddziaływania etycznego menadżera w biznesie:
- klienci
- pracownicy
- właściciele i inwestorzy
- dostawcy
- konkurenci
- społeczności
Przykłady zachowań etycznych i nieetycznych – case study, dobre praktyki.
Misja, Wizja i Wartości – slogany czy rzeczywiste zasady. Jak w codziennej pracy przestrzegane są wartości:
- standardy moralne
- etyka i kultura biznesowa
- innowacyjność rozwiązań
- odpowiedzialność społeczna
Co te wartości oznaczają konkretnie w codziennej pracy menadżera?
SESJA 3: Gorące pytania
Konflikty wewnętrzne menadżera
Brak osadzenia w wartościach jako przyczyna konfliktów etycznych i wewnętrznych menadżera.
Rozwiązanie zawiłych spraw etycznych przy pomocy wartości:
- ukrywane błędy
- niekompetencja zwierzchników
- spory między pracownikami
- nieetyczne zachowania klientów
A co, gdy menadżer popełni błąd, zachowa się nieetycznie? Tłumaczyć się czy wyjaśniać zasady?
Wykorzystanie problemów etycznych do budowania zespołu.
Sesja 4: Komunikacja
Przykazywanie informacji i przepływy komunikacji.
Po czyjej stronie opowiadać powinien się menadżer: zarządu, pracowników, klientów? Jak znaleźć złoty środek i salomonowe odpowiedzi?
Jakie informacje powinien menadżer przekazywać pracownikom? I Jak?
Przekazywanie informacji niepomyślnych i komunikowanie zmian
Komunikacja i jej składowe: treść i forma
- Treść: przygotowanie zakresu merytorycznego komunikatu; ocena indywidualnych predyspozycji do wypowiadania się pod kątem własnej specyfiki menadżera
- Forma: nagrania wypowiedzi i ich analiza
Jak dotrzeć do osób o innej specyfice?
Komunikacja codzienna i w trudnych sytuacjach:
- Jak elegancko wypowiadać się w relacjach z innymi?
- Opis sytuacji a interpretowanie i ocenianie
- Reagowanie na trudne sytuacje, zachowania i pytania
Rola menadżera w przekazywaniu informacji
Sesja 5: Wystąpienia
Spotkania i wystąpienia oficjalne
Zasady dobrej prezentacji (siebie i tematyki)
Główny przekaz wystąpienia jako źródło sukcesu
Elementy wystąpienia publicznego
Co to znaczy „być w kontakcie” z odbiorcami i jak to osiągnąć?
Jak osiągnąć właściwe wrażenie?
Zasady postępowania z oponentami
Podstawowe zasady savoir -vivre
Przestrzegaj hierarchii – pierwszeństwo mają osoby zajmujące wyższe stanowiska, niezależnie od wieku i płci. W kontaktach z klientami to on ma zawsze pierwszeństwo. Hierarchia pierwszeństwa dotyczy witania się, przedstawiania, siadania, rozpoczynania rozmowy.
Dbaj o swój wygląd i ubiór. To jak zaprezentujesz siebie wpływa na wizerunek firmy. Pierwsze wrażenie często jest kluczowe w zdobyciu sympatii kontrahenta.
Pamiętaj, że swój profesjonalizm można podkreślać określonymi zachowaniami niewerbalnymi (postawą, uśmiechem, kontaktem wzrokowym, gestami) oraz techniką operowania głosem (dzięki której wzmacniasz siłę wypowiadanych przez ciebie słów).
W rozmowie z klientami podkreślaj indywidualny stosunek do ich potrzeb oraz życzeń, wyrażaj gotowość do pomocy i współpracy, nie szczędź zwrotów świadczących o twojej uprzejmości.
Bądź punktualny, a spotkania umawiaj ze stosownym wyprzedzeniem. Jeśli się spóźnisz na zebranie pamiętaj przeprosić i krótko usprawiedliwić się gospodarzowi w czasie przerwy, aby nie przerywać obrad.
Przy przedstawianiu się oprócz imienia i nazwiska podaj również pełnione przez Ciebie stanowisko i nazwę firmy, którą reprezentujesz. Podawanie tytułów naukowych, zawodowych, czy rodowych nie jest w tej sytuacji na miejscu.
Wyłączaj telefon podczas spotkań biznesowych. Odbierając telefon pamiętaj o przedstawieniu się. Prowadź rozmowy telefoniczne tak, aby nie przeszkadzać współpracownikom.
O wizytówkę możesz poprosić, jeśli najpierw dałeś swoją, nie wypada prosić o nią pracowników wysokiego szczebla. Zanim schowasz otrzymaną wizytówkę do notesu służbowego przeczytaj ją.
Sprawy prywatne zostawiaj za drzwiami swojego domu. Nie załatwiaj ich podczas pracy, skup się na bieżących zadaniach.