Twarde negocjacje zakupowe
TWARDY NEGOCJATOR
ZWYCIĘSKIE NEGOCJACJE W ZESPOLE KUPCÓW
Najważniejszym działaniem pracownika działu zakupów jest umiejętność negocjowania korzystnych warunków z dostawcą i doprowadzenia do korzystnej finalizacji transakcji.
Jak to zrobić, gdy po drugiej stronie zasiada ktoś, kto jest przekonany o swojej silnej pozycji? Jak negocjować z silniejszym „partnerem”, który stosuje różne gry i manipulacje? Czy bycie partnerskim negocjatorem jest wtedy odpowiednie?
Znamy zachowania negocjacyjne handlowców i możemy przygotować Państwa pracowników do skutecznych z nimi negocjacji.
W jaki sposób rozpoznać gierki stosowane świadomie bądź nieświadomie przez państwa kontrahentów? Jak budować swoją silną pozycję podczas negocjacji i reagować na różne zachowania Państwa silnych partnerów biznesowych? Odpowiedź na te ważne pytania znajdziecie Państwo na szkoleniu.
Naucz się bronić swoich interesów, przedstawiać swoje warunki współpracy i jednocześnie pozostać w dobrych partnerskich relacjach z kontrahentem.
Zapraszamy na szkolenie z Twardych Negocjacji Zakupowych . Jest to oferta skierowana do tych, którzy chcą być najlepsi…
DZIĘKI UDZIAŁOWI W SZKOLENIU UCZESTNICY:
- Zwiększą swoje umiejętności negocjacyjne, nabędą przekonania o swojej sile negocjacyjnej pomimo spadku obrotów z niektórymi dostawcami (jesli jest taka sytuacja)
- Nauczą się docierać i negocjować z człowiekiem typu VIP (lub z handlowcem, który za takiego się uważa)
- Dowiedzą się, czym jest postawa agresywności w negocjacjach i jak realizować cele negocjacyjne w sposób bardziej bezwzględny, by zadbać o swoje interesy, takie jak: korzystniejsza cena, większy rabat, krótszy czas realizacji, szybsza dostawa, lepsza jakość, większa ilość w okazyjnej cenie, itp.
- Wzrośnie ich skuteczność negocjacyjna
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Pozycja dostawcy i nasza
Gdy nasza pozycja jest subiektywnie słabsza.
Jeden z wielu kontrahentów.
Techniki psychologicznego obniżania wartości dostawcy
Negocjowanie i utrzymywanie wysokiej pozycji w warunkach znaczącego spadku obrotów z danym dostawcą.
Jak nie pozwolić obniżyć własnej wartości. Techniki budowania przygotowania i nastawienia w budowaniu relacji z dostawcą.
Gdy nasza pozycja jest subiektywnie silna.
Wycisnąć ile się da – w jakich okolicznościach dobra jest ta strategia.
2. BIAŁY WYWIAD – Osoba dostawcy – analiza indywidualnych motywatorów i preferencji
Przetarg w zaspokajaniu motywatorów dostawcy – jeśli chcesz kogoś do czegoś zmotywować, musisz wiedzieć, co kogo motywuje. Jeśli chcesz kogoś pokonać, musisz znać jego słabe punkty.
Zbieranie informacji o oczekiwaniach dostawcy:
- jak umówić się na spotkanie z dostawcą i z którym z nich jest to możliwe
- zasady zbierania informacji o indywidualnych oczekiwaniach i ich źródła
- zasady dążenia do prywatnej rozmowy z dostawcą
- większa pozycja przetargowa dzięki lepszym informacjom
- zainteresowania dostawcy
- rodzina dostawcy
- zaciekawianie dostawcy propozycjami
Ćwiczenia w prowadzeniu nieformalnych rozmów z dostawcami
Jak dużo zyskać w negocjacjach i dać poczucie zadowolenia drugiej stronie?
3. Osoba dostawcy – analiza osobowości
Sprzedawcą nikt się nie rodzi, ale nie wszyscy się do tego zawodu nadają.
Ukierunkowanie na korzyści swojej organizacji, brak sentymentów, znajomość psychologii, chłodna kalkulacja, cechy analityczne – podstawowe cechy dobrego negocjatora.
Z drugiej strony dostawca to też człowiek – coś go motywuje. Umiejętność odkrywania indywidualnych czynników motywacyjnych i ważnych dla klienta wartości – metoda analizy lingwistycznej
Hobby dostawcy – czyli co nieprzyjemnego może nas spotkać ze strony dostawcy:
- Czynienie czynnika destrukcyjnego ze stresu
- Kupiec jako wróg nr 1
- Zakaz okazywania sympatii partnerowi
- Granie znaczonymi kartami
- Dopuszczanie fałszywych argumentów
4. Ochrona poczucia własnej wartości przedstawiciela firmy. Pilnowanie negatywnych przekonań
Doskonalenie samokontroli w myśleniu i zachowaniu przez reprezentanta firmy.
Uczenie się dystansu do zachowań rywalizacyjnych.
Zdolność zamiany negocjacji opartych na współpracy do negocjacji bardziej agresywnych.
Gruntowna analiza własnego stylu negocjowania i reagowania w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
5. Renegocjacje i negocjacje z „partnerem” typu VIP
Nastawienie zadaniowe, agresywność czyli maksymalne ukierunkowanie na realizację celu negocjacyjnego.
Pomijanie standardowego partnera negocjacyjnego i docieranie do jego bezpośredniego lub pośredniego zwierzchnika – manipulacje własną autoprezentacją jako technika doprowadzenia do sytuacji, gdy VIP chce negocjować, prowadzić rozmowy z kupcem z pominięciem drogi służbowej.
Pokonanie bariery sekretariatu i innych nieprzychylnych osób.
Reakcje na typowe wymówki VIPa i próby zbycia kupca.
Niwelowanie oporu psychologicznego budzącego się w sytuacji nacisku na VIPa.
6. ANALIZA TRANSAKCYJNA W BUDOWANIU RELACJI. Kontakty międzyludzkie jako transakcje „W co ludzie grają?” – gry, pułapki i manipulacje.
Czym różni się gra od manipulacji?
Najpopularniejsze gry:
W co grają ludzie? W co grają negocjatorzy?
Klient jako Psychologiczny PRZEŚLADOWCA szukający OFIARY. Automatyczne wchodzenie w role – jak się przed tym ustrzec?
Kontrahent jako psychologiczna OFIARA szukająca WYBAWCY? Jak nie wybawiać kontrahenta – agensa I NIE BYĆ ZBYT ULEGŁYM?
7. Gry handlowe – katalog gier
Gry kupców i typowe reakcje dostawców
Gry dostawców i typowe reakcje kupców
Gry inicjowane w sytuacji negocjacji
Celowe inicjowanie gier w sytuacjach trudnych
8. Twoje techniki wobec gier
Jak rozpoznawać gry?
Techniki przerywania gier.
9. Osobowość reprezentanta firmy – podatność na gry, role i styl sprzedaży
Diagnoza struktury własnej osobowości (testy psychologiczne, zabawy, gry i zadania diagnostyczne)
Czy w każdym z nas żyje jeszcze troje ludzi? O Dziecku, Rodzicu, Dorosłym.
Wpływ struktury osobowości na komunikację i relacje z innymi ludźmi.
Wpływ „gier” i wzorców komunikacji na style pracy i osiągnięcia zawodowe.
O pozytywnych i negatywnych aspektach nieświadomie inicjowanych gier
POSTAWY I KOMPETENCJE PRACOWNIKÓW DZIAŁU ZAKUPÓW
(temat realizowany w przypadku szkolenia zamkniętego)
10. Zespół działu zakupów
Specyfika zespołu zakupowego. Budowanie poczucia przynależności do zespołu.
Konflikt kompetencji wynikajmy ze specyfiki pracy – silne zastawienie na samodzielną realizację zadań kontra oczekiwanie współpracy.
Ustalenie ważnych zasad współpracy, dbałości o przepływ informacji w zespole, o przestrzeganie zasad zdrowej współpracy.
Koła jakości w zespole zakupowym. Odpowiedzialność indywidualna i zespołowa za osiągane wyniki.
11. Linia zadań, własna efektywność (temat realizowany opcjonalnie)
Zadania wynikające z zajmowanego stanowiska na linii czasu i zaangażowania.
Aktywność pracownika w realizacji zadań początkowych (odnalezienie produktów, wynegocjowanie warunków zakupu). Zadania menedżera branży oscylujące wokół zarządzania branżą, produktami. Obszary odpowiedzialności za wprowadzenie i wyprowadzenie grup produktowych.