System Okresowej Oceny Pracowników (SOOP)
BUDOWANIE SYSTEMÓW OCEN I PROWADZENIE ROZMÓW OCENIAJĄCYCH
Program szkolenia przeznaczony jest do osób, które zajmują się lub będą zajmowały przygotowaniem i wdrożeniem Systemu Okresowej Oceny Pracowników (SOOP). Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, w jaki sposób przygotować organizację oraz pracowników do tworzenia dokumentacji związanej z SOOP oraz jak wdrożyć system oceny.
Dzięki temu, że szkolenie odbywa się w bardzo małych grupach uczestnicy będą mogli zweryfikować wiedzę poznawaną podczas szkolenia poprzez przygotowanie SOOP dla fikcyjnego przedsiębiorstwa oraz będą mogli pracować również nad wstępnym przygotowaniem się do przygotowania i przeprowadzenia oceny.
Uczestnicy dowiedzą się m. in. jak przygotować lub analizować opisy stanowisk pracy, określać potrzebne kompetencje oraz tworzyć skale ocen poszczególnych kryteriów, przygotowywać arkusze oceny i samooceny dla poszczególnych stanowisk.
Uwaga! Dla wszystkich uczestników szkolenia film instruktażowy “Prowadzenie rozmów oceniających” GRATIS!
PROGRAM SZKOLENIA:
CELE WPROWADZANIA SYSTEMU OCEN OKRESOWYCH
1. Dlaczego ważne jest ocenianie pracowników?
Ocena formalna a ocena nieformalna
Wady i zalety oceny okresowej
Korzyści wynikające z systemu ocen
Korzyści wynikające z rozmowy oceniające
2. Cele oceny pracowników
Cele pracownika:
Poprawa jakości pracy poprzez otrzymane informacje zwrotne
Poznanie swoich silnych i słabych stron
Ustalenie własnej ścieżki rozwoju zawodowego
Możliwość sprecyzowania własnych potrzeb szkoleniowych
Wyznaczenie możliwego poziomu własnej wydajności
Poprawa komunikacji na linii pracownik – zwierzchnik
Szansa zastąpienia subiektywnych opinii obiektywnymi kryteriami
Cele po stronie zwierzchnika:
Stymulacja komunikacji wewnątrz firmy
Możliwość przekazania pracownikowi wizji i celów firmy
Możliwość motywowania oraz inspirowania pracownika
Wsparcie pomysłów pracownika
Konieczność zwrócenia uwagi na rozwój pracownika, jego potrzeby i osiągnięcia
Cele po stronie firmy:
Wzrost efektywności pracy
Podniesienie motywacji pracowników
Dążenie do obiektywnego oszacowania wyników osiąganych przez pracowników
BUDOWANIE SYSTEMU OCEN
1. Wybór osób oceniających- kto powinien oceniać kogo?
Analiza struktury firmy w celu wyboru grup pracowniczych podlegających ocenie Wybór osób podlegających ocenie pracowniczej Kto dokonuje oceny?
§ Ocena tradycyjna
§ Ocena 360
Zadania i przygotowanie oceniającego Zadania i przygotowanie osoby ocenianej
2. Metody oceniania
Rodzaje i zalety metod relatywnych Metody absolutne
3. Częstotliwość dokonywania ocen pracowniczych
4. Kryteria oceny
Analiza kart opisu stanowisk pracy jako podstawa opracowania kryteriów ocen poszczególnych grup pracowniczych Wachlarz kryteriów. Cecha a zachowanie. Co można zmienić? Jak to robią inni? Przykłady kryteriów na kluczowych stanowiskach Sposoby opisu kryteriów Jasność i jednoznaczność kryteriów oceny Wartościowanie kryteriów
5. Skale ocen
Zasady opisu kryteriów w poszczególnych skalach
6. Stworzenie próbnego arkusza oceny
Analiza kliku przykładowych arkuszy
Stworzenie arkusza przez każdego z uczestników
Stworzenie w arkuszu części rozwojowej
7. Regulamin oceniania
Dokument zawierający informacje organizacyjne oraz prawne SOOP w firmie
Zakres informacji w regulaminie
8. Konsekwencje systemu ocen
Powiązanie systemu ocen z pozostałymi elementami zarządzania kadrami:
- o wynagrodzenie. Czy system ocen powinien być związany z wynagrodzeniem pracownika?
- o kierunki rozwoju i planowanie ścieżek kariery
- o awansowanie/ zmiana stanowisk/ zastępstwo
- o zwolnienie
Konsekwencje pozytywnej i negatywnej oceny pracownika. Analiza postępów i regresji w rozwoju pracownika. Powody i rozwiązania.
9. Standard przygotowania się do rozmowy oceniającej i standard prowadzenia rozmów oceniających – ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem własnych arkuszy.