SERWISANT NA 5+
SZKOLENIE DLA PRACOWNIKÓW SERWISU – SERWISANT NA 5+
SERWIS – chłopcy do bicia? NIE!
„Kiedy serwisant przyjeżdża na miejsce awarii musi naprawić maszynę i klienta.
Naprawienie klienta jest ważniejsze.”
Serwisant jest uczestnikiem niekończącego się wyścigu z czasem, jest zawsze gdzieś między zadowoleniem klienta, a zadbaniem o interesy firmy. Jak to pogodzić? I czym zająć się najpierw – klientem czy urządzeniem?
W poniższej propozycji programu szkolenia zawarliśmy typowe problemy zawodowe pracowników serwisu. Specyfikę pracy Państwa serwisu mieliśmy okazję poznać współpracując przez wiele lat z serwisantami firmy Atlas Copco Maszyny Górnicze, Emtor wózki widłowe, Jungheinrich, AirPol Sprężarki i wiele innych.
NASZA PROPOZYCJA ZAWIERA 2 ASPEKTY SZKOLENIA:
- aspekt nr 1, który zawiera przegląd wszystkich trudnych sytuacji we współpracy z klientami – tu jest ważne, by jak najoptymalniej reagować w sytuacjach trudnych, konfliktowych;
- aspekt nr 2 , który zawiera techniki zachowania się w sytuacji, gdy klient jest bardzo agresywny, roszczeniowy, gdy kontakt z nim jest na wysokim poziomie stresu, a długo utrzymujący się stres wywołuje zespół permanentnego zmęczenia, wypalenie zawodowe i rezygnację z pracy. Aby móc dobrze funkcjonować w takiej pracy, należy bardzo dobrze poznać procesy, które zachodzą w psychice pracowników narażonych na ciągły stres. Dopiero, gdy mają oni wiedzę na temat tych procesów, mogą kontrolować ich przebieg u siebie. Mogą wtedy dopiero chronić swoje emocje i poczucie własnej wartości.
Praca serwisu z założenia jest stresująca, ponieważ nikt nie dzwoni do pracowników tego działu, by być dla nich miłym i dziękować za dobrą pracę. Raczej niewielu pracowników firm klienta wita serwisantów dobrym słowem. To, z czym najczęściej się spotykają, to złość, niezadowolenie, agresja, eskalacja negatywnych zachowań i emocji.
Praca w serwisie jest pełna wyzwań. Każdy z serwisantów z pewnością czuł się nieraz niedoceniony, niewłaściwie potraktowany, gdy spotkał się z prawdziwym wyzwaniem technicznym. Pracował, myślał na wysokich obrotach, konsultował się z kolegami, a klient nie doceniał tego faktu. Klient widział, jak serwisant siedzi, rozmawia przez telefon, a nie „pracuje”. To naprawdę może być dla serwisanta irytujące i w dłuższej perspektywie czasowej zniechęcające.
My bardzo dobrze znamy tę pracę. Nasza propozycja szkoleń dla serwisu została przygotowana na podstawie wielu lat doświadczeń z pracownikami tego działu.
DZIĘKI UDZIAŁOWI W SZKOLENIU PRACOWNICY SERWISU:
- przyswoją sobie sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i klientami
- poznają sposoby reakcji na narzekanie, przeszkadzanie, zachowania agresywne ze strony klientów
- nauczą się budowania lepszych, spokojniejszych relacji z klientami
- dowiedzą się, jak przekazywać klientowi niekorzystne informacje
- nauczą się wzbudzania zadowolenia klienta ze współpracy
- dowiedzą się, jak budować pozytywny wizerunek firmy w oczach klienta
- zwiększą własną motywację do pracy
- zrozumieją, że ich praca jest zadaniem sprzedażowym, że klient kupuje to, co widzi czyli nie oferty handlowe, a pracę w GEMBA, w miejscu wytworzenia konkretnej pracy, usługi
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Trudna praca w serwisie – awaria wyjściowo sytuacją konfliktową. Osoba pracownika serwisu, jej wpływ na kształtowanie wizerunku firmy.
Rola klienta w firmie – to klient płaci nam pensję więc oczekuje pewnego standardu zachowania i wykonania zadania.
Rola i nieformalne zadania pracownika serwisu jako wykonawcy usługi, zadania w procesie sprzedaży i obsługi posprzedażowej klienta
Serwisant = nieformalny sprzedawca
Ważne kwestie, o których serwis zwykle nie myśli, a powinien, by zrozumieć perspektywę klienta i właściwie z nim rozmawiał:
Podejście TPM (Total Productive Maintenance) – dbałość o maszyny u klienta. Który klient oczekuje takiego pro aktywnego podejścia?
Praca serwisu w tle standardów produkcyjnych czyli jak my, jako dostawcy klienta realizujemy założenie współpracy naszego klienta z jego klientami: JKD (jakość, koszt, dostawa)?
2. Pierwszy kontakt z klientem w sytuacji awarii
Znaczenie powiadomienia klienta o fakcie przybycia na miejsce awarii.
Przedstawienie się – Pozytywna autoprezentacja jako narzędzie budowania wizerunku pracownika i firmy.
Zasady przejmowania inicjatywy w nawiązaniu kontaktu z klientem.
Okazywanie klientowi poczucia ważności w trudnej dla niego sytuacji.
3. Komunikacja na miejscu awarii czyli jak przeciwdziałać niezadowoleniu klienta i agresji.
Jak znaleźć „złoty środek” w typowej trudności, jaką jest zbyt małe / zbyt duże zainteresowanie serwisanta?
Klienci oczekują tu zróżnicowanego podejścia: niektórzy chcą, by serwisant naprawił tylko to, do czego został wezwany. Inni znów chcą, żeby serwisant pracował proaktywnie, zgłaszał potencjalne awarie. Na to nakłada się polityka serwisowa firmy i typ umowy z klientem.
Co ma zrobić serwisant, żeby wszystkich zadowolić i czy jest to w ogóle możliwe?
Zbieranie informacji o wydarzeniu
- Zasady rozmowy z pracownikami klienta
- Techniki obrony przed niezadowoleniem, atakami, nieprzyjemnościami
- Komunikacja w sytuacji, gdy usuwanie awarii trwa długo – czas oczekiwania wywołuje niezadowolenie pracowników klienta
- Komunikacja w sytuacji, gdy usuwanie awarii trwa krótko – wysokość faktury wywołuje niezadowolenie
- Powiadomienie klienta w usunięciu awarii
4. Zbieranie informacji o psychologicznej specyfice klienta i jego potrzebach.
Wykorzystanie wiedzy psychologicznej do budowania dobrych, długofalowych relacji
Style komunikowania się i reagowania w sytuacjach trudnych, konfliktowych
Kierunek motywacji klienta– nastawienie na problemy i przeszkody lub nastawienie na rozwiązania, jak sobie z tym praktycznie radzić?
Wykorzystanie polaryzowania czyli niwelowanie oporu psychologicznego i przekory, która zwykle uruchamia się w ludziach, gdy nie mogą realizować swoich zadań, gdy plan produkcji jest zagrożony?
Techniki ingracjacji czyli podnoszenia wartości klienta
Typologia klientów – każdy reaguje inaczej i jak sobie z tym radzić
5. Sposoby radzenia sobie z trudnymi klientami i sytuacjami.
Ustalenie trudnego klienta indywidualnie dla każdego uczestnika szkolenia.
Sposoby reagowania na krytykę (uzasadnioną i nieuzasadnioną) i agresję słowną klienta.
Nierealistyczne żądania klienta co do czasu lub zakresu pracy serwisanta – jak powiedzieć klientowi stanowczo i uprzejmie „nie”?
Odpowiedzi na obiekcje i wątpliwości klienta.
Reagowanie w sytuacji poganiania i narzekania, że przez awarię stoi praca.
Zachowanie się w sytuacji, gdy pracownicy klienta przeszkadzają serwisantowi, a on potrzebuje skupienia do usunięcia awarii.
Przekazywanie klientowi negatywnych wiadomości i załatwianie trudnych spraw:
- nieuznanie reklamacji,
- opóźnienie dostawy zamówionych części,
- czas reakcji,
- problematyczne koszty (czas dojazdu, powrotu, umowa full serwisu itp.)
- zmiana ceny usługi,
- dłuższy czas oczekiwania na części lub na serwisanta
- kolejna awaria, kolejna taka sama awaria
- krótki czas naprawy,
- wysoka kwota na fakturze
- „przyjechał, gadał przez telefon (serwisant konsultował się z bardziej doświadczonymi kolegami, ponieważ awaria była nietypowa), siedział i myślał, a ja mam zapłacić X zł”
- inne sytuacje trudne
Sytuacje trudne dotyczące serwisanta i koordynatora – zadbamy o to, by wszystkie te sytuacje zostały omówione i aby każdy z uczestników zakończył szkolenie z konkretnymi receptami.
Najczęstsze błędy serwisantów – czego robić nie należy?
- Brak lojalności wobec firmy (krytyka firmy, współpracowników, poprzedniego serwisanta, koordynatora, stanów magazynowych części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych)
- Obwinianie klienta
- Mówienie nieprawdy
- Składanie obietnic bez pokrycia
- Brak właściwej komunikacji z klientem
- Nieumiejętność przyznania się do błędu
- Inne sytuacje indywidualne
Procedury obsługi klienta
- Powitanie klienta
- Pożegnanie klienta
- Postępowanie w przypadku reklamacji
- Serwisant opuścił wizytę
- Serwisant nie może w określonym czasie zrealizować usługi.
- Naprawy gwarancyjne i niegwarancyjne
- Gdy serwisant ma kilka awarii w tym samym czasie
Naprawa nieobjęta umową
6. Agresja i chamstwo
Nieraz i takie zachowania prezentują klienci, niestety;
Jak skutecznie zbudować barierę i nie pozwolić na ataki?
A gdy ataki nastąpią, jak nie pozwolić, by dewastowały poczucie wartości serwisanta?
Jak skutecznie stawiać granice, których klienci nie będą potrafili przekroczyć?
7. Praca w serwisie a życie prywatne (temat realizowany opcjonalnie)
Możliwość zastosowania podejścia life balance w pracy serwisanta
Praca jako źródło niezadowolenia rodziny, możliwości przeciwdziałania
Wyjazdy służbowe, nieprzewidywalność, brak możliwości planowania spraw rodzinnych – jak docenić te aspekty pracy w dłuższej perspektywie czasowej?
PLAN DZIAŁANIA – INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Czas trwania szkolenia: 2 dni szkoleniowe, 12 godzin zegarowych
Termin szkolenia: Według harmonogramu (w godzinach od 9.00 do 15.00)
Cena szkolenia: 1100 zł. netto + 23%VAT (od osoby za 2 dni szkoleniowe)
Cena szkolenia obejmuje:
- zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia przez trenera z praktycznym doświadczeniem zawodowym i trenerskim
- udostępnienie sali szkoleniowej
- bogate materiały szkoleniowe
- przerwy kawowe, słodki poczestunek
- obiad
- certyfikaty
Miejsce szkolenia: Siedziba firmy AKADEMIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI (Wrocław, ul. Lelewela 4)
Forma szkolenia: Aktywny trening, ćwiczenia praktyczne, symulacje rozmów, próbki pracy, case study, prezentacje, testy i kwestionariusze, zadania i zabawy o charakterze diagnostycznym
Materiały szkoleniowe: Bardzo bogate, obfitujące w konkretne przykłady do zastosowania po szkoleniu w rzeczywistej pracy