Mistrzowska Obsługa Klienta
PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA W DZIALE REALIZACJI ZAMÓWIEŃ I DZIALE OBSŁUGI KLIENTA
Gdy klient trafia do działu realizacji zamówień, można sądzić, że najważniejsza praca została wykonana: klient został pozyskany do współpracy.
Jednak dopiero wtedy to, co było opisywane przez reprezentanta handlowego nabiera wymiaru realnego. Ta realność jest realizowana właśnie przez dział obsługi klienta. MISTRZ OBSŁUGI KLIENTA_szkolenie otwarte
Miejsce działu obsługi klienta, które zajmuje się praktyczną realizacją zamówień, jest specyficznym miejscem w całej firmie. Pracownicy tego działu odbierają zamówienia od klienta, nieraz sami inicjują kontakt z klientem. By te zamówienia mogły być terminowo i dobrze jakościowo realizowane, konieczna jest też dobra współpraca z planowaniem produkcji, z reprezentantami handlowymi, a często ta współpraca pozostawia wiele do życzenia: i planowanie produkcji i reprezentanci handlowi i klient chcą zrealizować swoje cele, swoje zadania. W środku tego wszystkiego jest dział obsługi klienta.
DOK MUSI GODZIĆ WSZYSTKIE TE, NIERAZ SPRZECZNE, INTERESY
Program naszego szkolenia jest rezultatem blisko 20 letniej współpracy z firmami produkcyjno – handlowymi w zakresie szkoleń i treningów w miejscu pracy dla pracowników działu obsługi klientów, realizacji zamówień.
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- dowiecie się Państwo, czy można uniknąć niezadowolenia klienta, reklamacji i trudnych sytuacji w obsłudze klienta
- poznacie Państwo konkretne techniki pomocne w rozwiązywaniu trudnych spraw i konfliktów z klientami nie tylko zewnętrznymi
- będziecie bardziej skuteczni w egzekwowaniu dobrej współpracy z działem planowania produkcji i reprezentantami handlowymi
- dowiecie się, jak skutecznie i bez budzenia niepotrzebnej złości przekazywać klientowi niepomyślne dla niego informacje, np. o opóźnieniu dostawy
- będziecie obsługiwać nawet trudnego klienta z większym spokojem
- zdobędziecie Państwo umiejętność szybkiego rozwiązywania nieporozumień i eleganckiej obsługi klienta
- nauczycie się Państwo pozytywnie i z korzyścią dla siebie wykorzystywać trudne sytuacje
PROGRAM SZKOLENIA
1. Klient w procesie sprzedaży i obsługi
Oczekiwania klienta względem pracownika DOK
Potrzeby psychologiczne klienta realizowane w procesie sprzedaży czyli tak zwany „trójkąt sprzedaży”:
- potrzeba zaoszczędzenia czas
- potrzeba zakupu towaru najwyższej jakości
- potrzeba zaoszczędzenia pieniędzy
Czy te wszystkie potrzeby mogą zostać zaspokojone w procesie sprzedaży? Jak w ich tle powinien zachowywać się pracownik DOK?
Co to znaczy „mistrz obsługi klienta?”
2. Klienci, klienci: telefony, maile – dlaczego ludzie reagują tak różnie?
Właściwa obsługa klienta oznacza stworzenie optymalnych warunków do tej obsługi, czyli rozpoznanie specyfiki klienta i dostosowanie do niej swoich zachowań.
Obsługa klienta z różnymi metaprogramami, czyli sposobami funkcjonowania:
- obsługa klienta ogólnego, chaotycznego
- obsługa klienta uporządkowanego, systematycznego i szczegółowego
- obsługa klienta „znawcy”, reagującego oporem, a nieraz złością na nasze propozycje,; klienta, który chce być wyjątkowy i jedyny
- obsługa klienta, który chce być jednym z wielu naszych klientów
- obsługa klienta przywiązanego emocjonalnie do naszej firmy
- obsługa klienta z góry nastawionego na problemy, negatywnie
- obsługa klienta, któremu jest to obojętne, gdzie kupuje, dla którego liczy się wyłącznie: Jakość – Koszt – Dostawa
Zrozumienie tej specyfiki i różnorodności klientów jest podstawą do rozumienie mechanizmów ich zachowań, nad którymi nie zawsze panują. Gdy pracownik DOK te mechanizmy zna, nie bierze do siebie negatywnych zachowań, komentarzy, złości, gierek – po prostu na nie reaguje spokojnie.
TAKĄ SPECYFIKĘ MAJĄ RÓWNIEŻ NASI KLIENCI WEWNĘTRZNI, CZYLI PLANOWANIE PRODUKCJI I REPREZENTANCI HANDLOWI.
Zasady współpracy z różnymi typami klientów
3. O co więc chodzi klientom w trudnych sytuacjach, które powinni sami dobrze rozumieć?
„Gdy serwisant przyjeżdża na miejsce awarii, musi naprawić urządzenie i klienta. Naprawienie klienta jest ważniejsze”.
Pracownik DOK nie jest serwisantem, choć często pewnie klient tak o nim myśli: ta osoba musi usunąć wszystkie przeszkody i załatwić na czas moją dostawę.
Oczekiwania klienta w zwykłych i trudnych sytuacjach: klient chce, by jego zamówienie było traktowane priorytetowo. Inaczej odbiera te normalne we współpracy problemy, jako ataki na siebie, na swoją wartość. Dlatego reaguje: złości się, krzyczy, obniża wartość pracownika DOK, wywiera na nim presję.
Czyli klient chce, by jego wartość była uznana. Jak to zrobić konkretnie:
- techniki ingracjacji czyli techniki wpływające na poczucie ważności, wartości
- techniki Etykietowania jako techniki łagodzenia złości i motywowania innych do współpracy i zrozumienia
- techniki polaryzacji, czyli pokonywania oporu, gdy klient nie dostanie tego, czego chciał w oczekiwanym terminie lub ilości
- techniki zmiany nastawienia z negatywnego (problemy) na pozytywne (cele)
- zasady łączenia technik, by przekazać klientowi niedobre wieści
Współpraca DOK z planowaniem produkcji
Współpraca DOK z reprezentantami handlowymi
4. Trudne sytuacje w obsłudze klienta – konkretne przykłady
Przed szkoleniem trener rozmawia z uczestnikami, by jak najlepiej poznać ich pracę, sytuacje trudne. Te konkretne przykłady są na szkoleniu analizowane i opracowywane są sposoby jak najlepszych reakcji.
Błędy w dostawach magazynu/ działu logistyki – na ich skutek towar nie dociera na czas do klienta;
Gdy klient nie jest zadowolony z produktu, po przyjęciu na swój magazyn widoczne są defekty jakościowe;
Konieczność odesłania zamówienia z powrotem do nas, czyli do dostawcy; I nie jest problemem, kto za to płaci – problemem jest CZAS;
Gdy klient się niecierpliwi, ponieważ oczekiwania na ponowną dostawę lub na rozpatrzenie reklamacji oznacza dla niego rzeczywiste problemy (np. klient nie dotrzyma terminu swojej realizacji lub jego klienci będą niezadowoleni);
Gdy problemy powstały na skutek działania klienta (niewłaściwe użytkowanie, konserwacja, transport, gdy klient chce towar zwrócić);
Gdy trzeba odmówić oczekiwaniom co do terminu dostawy;
Gdy dostawa się opóźnia;
Gdy zmienia się kolejność dostaw do klienta;
Gdy klient dostał nie to, co zamawiał;
Gdy cena wydaje się klientowi za wysoka;
Gdy ktoś obiecał klientowi coś, co jest „niemożliwe”;
Obsługa klienta hurtowego, wykonawcy, architekta, klienta końcowego
Radzenie sobie z naciskiem ze strony klienta
Asertywna obrona swoich praw, techniki eleganckiego odmawiania
5. Proces skargi, reklamacji
Skarga z perspektywy klienta
Skarga z perspektywy sprzedawcy
6. Fascynujący paradoks. Czy telefon lub wizyta niezadowolonego klienta może nam przynieść korzyści?
REKLAMACJE
Powody, dla których klient nie wyraża swojego niezadowolenia.
Brak wiedzy o niezadowoleniu – brakiem możliwości działania i naprawy.
Zachęcanie klientów do wyrażania swoich opinii i ocen.
Skarga jako dowód lojalności klienta.
Korzyści dla firmy wynikające z faktu, że klient się skarży.
Jak przekuć niezadowolenie klienta w motywację do współpracy?
Jak to wszystko konkretnie może zrealizować pracownik DOK?
7. Przekazywanie klientowi negatywnych informacji
Inicjowanie telefonu do klienta w trudnych sprawach (pomyłki w dostawach, zmiana ceny, opóźnienie realizacji dostawy, brak części zamówienia, niemożność zrealizowania wszystkich życzeń klienta).
Pomocne techniki ułatwiające rozmowę z klientem.
8. Przyjmowanie skarg i reklamacji – techniki reakcji
Odbieranie telefonów od niezadowolonych klientów.
Przyjmowanie informacji osobiście.
Gdy wiemy, jak rozwiązać problem klienta…
Gdy nie wiemy, jak rozwiązać problem klienta…
Gdy zawinił kolega…
Jak poradzić sobie z gniewem rozmówcy?
Techniki reakcji na zarzuty
9. Konkretne trudne sytuacje i sposoby ich rozwiązania
Każdy z uczestników określi trudnego dla siebie klienta i trudne sytuacje. Zaplanujemy sposoby na ich rozwiązanie, z wykorzystaniem wiedzy ze szkolenia.
W ten sposób szkolenie będzie praktyczne i skuteczne. Wszyscy uczestnicy otrzymają konkretne wskazówki i sposoby, jak postępować w trudnych dla nich sytuacjach.
PLAN DZIAŁANIA – INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Czas trwania szkolenia: 2 dni szkoleniowe, 12 godzin zegarowych
Termin szkolenia: Według harmonogramu (w godzinach od 9.00 do 15.00)
Cena szkolenia: 1100 zł. netto + 23%VAT (od osoby za 2 dni szkoleniowe)
Cena szkolenia obejmuje:
- zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia przez trenera z praktycznym, wieloletnim doświadczeniem
- udostępnienie sali szkoleniowej
- bogate materiały szkoleniowe
- przerwy kawowe, najlepsze ciasto w mieście
- obiad
- certyfikaty
Miejsce szkolenia: Siedziba firmy AKADEMIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI (Ul. Wrocławska 18/27, 55-095 Długołęka)
Forma szkolenia: Aktywny trening, ćwiczenia praktyczne, case study, eksperymenty, prezentacje, testy i kwestionariusze, zadania i zabawy o charakterze diagnostycznym
Materiały szkoleniowe: Bardzo bogate, obfitujące w konkretne przykłady do zastosowania po szkoleniu w rzeczywistej pracy