Menadżer – liderem zespołu projektowego
JAK MODEROWAĆ PRACĘ W ZESPOLE PROJEKTOWYM? JAK ZARZĄDZAĆ ZESPOŁEM PRACOWNIKÓW PODCZAS REALIZACJI PROJEKTU, KTÓRZY W CODZIENNEJ PRACY NIE PODLEGAJĄ SŁUŻBOWO?
Praca w zespole projektowym to prawdziwe wyzwanie dla lidera tego zespołu. Pracownicy zaproszeni do projektu na początku deklarują chęć współpracy, jednak często ta współpraca „rozjeżdża się”. Projektu mają opóźnienia, a lider nie radzi sobie z niesubordynacją członków zespołu. Dlaczego tak się dzieje i jak temu przeciwdziałać? Jak zbudować zespół projektowy, który rzeczywiście efektywnie funkcjonuje?
Dzięki udziałowi w szkoleniu:
- Pogłębicie Państwo swoją wiedzę dotyczącą realizacji projektów
- Dowiecie się, jak ważne jest właściwe określenie każdego etapu projektu
- Dowiecie się, jak istotne jest dobranie odpowiednich zasobów
- Dowiecie się, jak powinien współpracować zespół projektowy i jak powinien dbać o komunikację i przepływ informacji
- Nauczycie się Państwo korzystać z narzędzi wykorzystywanych do planowania
- Poznacie pułapki czyhające na każdego Menedżera Projektu
- Samemu czy w zespole? Dlaczego warto inwestować w ludzi?
- Poznacie Państwo skuteczne metody kontroli i oceniania zarówno samego projektu jak i jego realizacji
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Czym jest projekt? Określenie głównych założeń projektu. Dlaczego w ogóle decydujemy się na realizację takiego przedsięwzięcia?
Specyfika pracy nad projektem
Typowe problemy związane z pracą w zespole projektowym:
- Konflikt zadań i priorytetów
- Konflikt ról (lider – kolega, podwładni w projekcie – koledzy, zwierzchnik jako szeregowy członek zespołu projektowego)
- Problemy z przepływem informacji
- Problemy z terminowością
Jak ustrzec się typowych niedogodności i pracować wspólnie nad realizację projektu?
2. Cykl życia projektu. Dlaczego jedne projekty są realizowane i kończą się sukcesem, a przy innych panuje chaos i nie wiadomo, jakie działania podjąć?
Określenie kolejnych faz projektu przyczyniających się do jego sukcesu
- Wybór projektu
- Planowanie
- Realizacja
- Kontrola
- Ocena
- Zakończenie
3. Jakie pułapki możemy napotkać podczas ustalania kolejnych etapów projektu?
Niebezpieczeństwa i sytuacje, których zazwyczaj nie rozpatrujemy, a które mają kluczowe znaczenie podczas trwania procesu.
Sytuacje trudne – podstawowe i najczęściej spotykane przeszkody
Momenty krytyczne w realizacji projektu
4. Przepływ informacji w zespole projektowym
Określanie systemów przepływu informacji
Kto, gdzie, komu i co?, czyli jak stworzyć efektywny system przepływu informacji w zespole projektowym
5. Zasady wspólnej pracy w zespole projektowym
Jak określić satysfakcjonujące obie strony zasady wspólnej pracy przy jednoczesnym nastawieniu na realizację celów?
Za co każdy z członków zespołu ponosi indywidualną odpowiedzialność
Prawdziwa współpraca w zespole, a nie tylko deklaracja
6. Budowanie zespołu projektowego
Czym jest zespół projektowy?
Etapy formowania się zespołu projektowego
Możliwe struktury zespołów projektowych
Jak zbudować efektywny zespół projektowy? Jak dobierać jego członków?
Role w zespole projektowym, przydział ról w zależności od indywidualnych predyspozycji potencjalnych członków zespołu projektowego
7. Rola i znaczenie Lidera – Menedżera Projektu
Określenie koła kompetencji Menedżera wraz z ich klasyfikacją i znaczeniem dla powodzenia projektu
Zadania Menedżera Projektu
Budowanie autorytetu; analiza autorytetu w oparciu o charakter organizacyjny oraz charakter personalny
Wykorzystanie techniki autoprezentacji do podnoszenia własnej wartości oraz budowania autorytetu
Style zarządzania zespołem (autokratyczny, leseferystyczny, demokratyczny)
Menedżer – Kierownik czy Lider
Zagadnienia motywacyjne w zespole projektowym –
- celebracja sukcesów
- docenianie pomysłów
- właściwe informacje zwrotne
- konstruktywna krytyka
- dyscyplinowanie członków zespołu do przestrzegania wyznaczonych zasad
8. Wybór projektu, czyli określenie i zaspokojenie pewnej potrzeby
Skąd się bierze potrzeba zmiany?
Rozpatrzenie potrzeby z perspektywy organizacji, pracowników i klientów
Określanie diagramów Vienna oraz ich przełożenia na zadania, klientów i zespół
Kluczowe pytania, czyli 5 x dlaczego
9. Planowanie
Określenie ścieżki krytycznej oraz kamieni milowych
Jakich momentów nie możemy pominąć?
Kamienie milowe jako wyznacznik poprawnego planowania
Analiza zadań i priorytetów podczas określania ścieżki krytycznej
Zasoby niezbędne do odniesienia sukcesu
Wybranie i wykorzystanie niezbędnych narzędzi i ludzi
Sposoby konstruktywnego i motywującego określania celów
Zarządzanie ryzykiem i przewidywanie porażek
Wykres Gantta jako określenie środka kontroli przebiegu procesu
10. Spotkania zespołu projektowego
Cel i agenda spotkania
Informowanie członków zespołu, jak powinni się do spotkania przygotować
Metodologia związana z przebiegiem spotkania
Lider jako moderator, dyscyplina udziału w spotkaniu
Egzekwowanie terminowości i jakości wykonywanych zadań
Podsumowanie ustaleń i rozdział zadań wraz z określeniem terminu realizacji
11. Kontrola
Zebrania kontrolne – jak spowodować, by zebranie było ciekawe i efektywne? Jak angażować pracowników do aktywnego uczestnictwa w zebraniach?
Jakie jest znaczenie kontroli?
Dlaczego warto organizować zebrania?
Rozmowa dyscyplinująca jako element kontroli i analizowania potencjalnych lub możliwych błędów i pomyłek
Udzielanie informacji zwrotnych
Kontrola a realizacja, czyli dlaczego kontrola jest niezbędna
Głęboki oddech, czyli co zrobić, kiedy projekt nie do końca spełnia założenia
12. Nieefektywny zespół
Dlaczego ludzie są jedną z najczęstszych przyczyn niepowodzenia projektów?
13. Weryfikacja projektu
Rozmowa oceniająca, koła jakości, analizy powodzeń i niepowodzeń