Trening komunikacji i asertywności

JAK BYĆ BARDZIEJ ASERTYWNYM?

Zachowania asertywne nie są tak trudne jak nam może się wydawać. Jest to nasz naturalny sposób bycia, który być może utraciliśmy z biegiem lat. Rozwijanie umiejętności asertywnych uznawane jest obecnie za jeden z podstawowych warunków realizowania zdrowego stylu życia. Zachowania asertywnego można się nauczyć, szczególnie pełniąc funkcję menadżera. 

Przekazywanie informacji jest bardzo ważne. Pamiętacie o tym? Ależ oczywiście. Komunikowanie się jest najważniejsze. I poszli, nic nie mówiąc.

Czym to szkolenie różni się od innych, podobnych z nazwy?

  • Specjalnie opracowanymi ćwiczeniami i symulacjami
  • Dogłębną analizą przyczyn nie-asertywnych zachowań (a bez dotarcia do przyczyn możemy mówić jedynie o mechanicznym nauczaniu technik komunikacji asertywnej, które nigdy nie zostaną wprowadzone do rzeczywistych relacji międzyludzkich)
  • Każdy uczestnik dogłębnie określi obszary swojej nie-asertywności i dokładnie będzie wiedział, co i jak zmieniać
  • Szkolenie jest prowadzone w małej, kameralnej grupie i dlatego jest możliwe idealne dostosowanie tematyki szkolenia do indywidualnych potrzeb każdego uczestnika

Każdy z uczestników kończy szkolenie  opracowaniem asertywnych interwencji w sytuacjach, które określił jako trudne, wymagające zachowania asertywnego.

Każdy zatem wychodzi ze szkolenia z konkretnymi rozwiązaniami, możliwymi przez niego do zastosowania w miejscu pracy.

Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  •  dowiecie się Państwo, jak skutecznie i z uznaniem komunikować się z innymi
  • nauczycie się  elegancko ale stanowczo wydawać polecenia kolegom, współpracownikom, podwładnym
  • poradzicie sobie z najtrudniejszym nawet typem klientów zewnętrznych, wewnętrznych, czy innych współpracowników
  • wzrośnie Wasze poczucie pewności siebie w kontaktach z innymi
  • znajdziecie sposoby na skuteczne radzenie sobie z agresją,  krytyką i gniewem własnym i drugiej osoby
  •  będziecie potrafili asertywnie ustalać, negocjować warunki wykonywania zadań
  • nie będziecie ulegać naciskom innych ludzi
  • nauczycie się właściwie prosić innych o pomoc i wsparcie
  • nauczycie się Państwo odmawiać, bronić swoich praw i mówić „nie”, zachowując przy tym dobre relacje z innymi ludźmi

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Czym jest asertywność?
  • Zalety komunikacji asertywnej, podstawy teoretyczne, istota komunikatów asertywnych
  • Asertywność, jako postawa życiowa
  • Jak osiągnąć cel: najpierw myślę, potem działam (zamiast najpierw działam, potem myślę)

2. Co przeszkadza nam mówić otwarcie, co myślimy? Dlaczego nie zawsze bronimy swoich praw?

  • partnerski a niepartnerski styl prowadzenia rozmowy – diagnoza własna
  • rozpoznawanie barier komunikacyjnych
  • przeszkody natury psychologicznej blokujące asertywne zachowania:
    – diagnoza szkodliwych przekonań na temat samego siebie
    – nasze wyobrażenia o innych ludziach
    – wzory zachowań w trudnych sytuacjach
    – lęk przed irracjonalnym poczuciem winy i osądem innych
    – lęk przed koniecznością bycia asertywnym

3. Asertywność, jako postawa i zachowanie kierownicze

  • Trudności w kierowaniu osobami starszymi, innej płci, kolegami, jako powód przyjmowania postaw uległo – agresywnych
  • Silne zastawienie na realizację wartości firmy i partnerskie stosunki, jako powód braku reakcji w sytuacjach trudnych
  • Zwierzchnik w konflikcie roli (konflikt zwierzchnik – kolega), jak budować autorytet kierowniczy i jednocześnie zachować dobre relacje z zespołem?

4. Czy mamy prawo krytykować innych oraz czy inni mają prawo do wyrażania negatywnych opinii na nasz temat? 

  • sposoby przyjmowania krytyki
  • wyrażanie krytyki
  • praca z trudnymi emocjami własnymi oraz emocjami podwładnego / klienta wewnętrznego

5. Jak mówić NIE i bronić skutecznie swoich praw?

  • kim naprawdę jest osoba agresywna i dlaczego się tak zachowuje?
  • skuteczne sposoby radzenia sobie z osobami agresywnymi
  • jak zmusić rozmówcę do brania odpowiedzialności za swoje słowa? Metamodel – konkretne techniki pozwalające rozwikłać niejasności języka rozmówcy

6. Relacje z podwładnymi

  • wyrażanie uczuć pozytywnych, jako podstawa dobrych relacji z innymi ludźmi
  • za co, kiedy i jak chwalić innych
  • rozpoznawanie i unikanie manipulacji

7. Asertywność w pracy

  • twórcze spożytkowanie gniewu
  • dawanie sobie rady z krytyką
  • wydawanie poleceń – sprawdzanie zrozumienia polecenia określenie warunków realizacji oraz sposobu kontroli
  • udzielanie informacji zwrotnych o pracy, ich rola w motywowaniu pracownika
  • wyrażanie pochwał i konstruktywnej krytyki
  • techniki argumentacji
  • sposoby rozwijania partnerskiej komunikacji

8. Asertywność, jako postawa, na której zbudowane są techniki współpracy w oparciu o pojęcie klienta wewnętrznego

  • Kolega, współpracownik, jako klient wewnętrzny
  • Zasady obsługi klienta wewnętrznego
  • Proaktywność w budowaniu relacji z innymi

9. Praca nad indywidualnymi problemami

  • ustalanie trudnych sytuacji dla każdej z osób
  • wprowadzanie korzystnych zmian
  • budowanie pewności siebie

10. Modele komunikacji

  • Komunikacja werbalna i niewerbalna
  • Zasada spójności, budowanie odbioru siebie, jako osoby wiarygodnej
  • Pacing i leading – techniki usprawniające komunikowanie się między osobami różnymi
  • Różnica między informacją a komunikacją
  • Między nadawcą i odbiorcą – złożoność procesu komunikacji i jego czynniki
  • Wzorzec komunikacji doskonałej
  • Najczęstsze błędy zakłócające prawidłową komunikację

11. Techniki usprawniające komunikowanie się z klientami wewnętrznymi w firmie. Budowanie postawy proaktywnej w zakresie komunikowania się.

  • Aktywne słuchanie
  • Technika metamodelu
  • Technika chung-up i chung-down
  • Systemy reprezentacji
  • Procedury rozmów z pracownikami oparte na technikach aktywnego słuchania
  • Jakie informacje przekazać, w jaki sposób, komu i kiedy aby być jak najlepiej zrozumianym

12. Praktyka czyni Mistrza

  • Jak wyjść poza deklaracje?
  • Praktyczne ćwiczenia w zakresie komunikowania się z wykorzystaniem techniki,  oraz gier i zabaw psychologicznych z zakresu komunikacji