Sprawdź, jakim jesteś Szefem!

Posted in: Artykuły Dla Grupy Żywiec- Aug 17, 2010 No Comments

Akademia Kierownika

Drogi Czytelniku, mam przyjemność powitać Cię – odbiorcę serii artykułów na temat zarządzania kluczowym zasobem Twojej firmy, jakim są Twoi pracownicy.

Moja dobra znajoma, Barbara,  prowadzi osiedlowy sklep spożywczy, zatrudnia 4 pracowników, wspomagają ją w tej pracy dwie córki. Kiedy tylko wstaje słońce, ona już jest w sklepie, a wcześniej przywiozła do niego towar. Kiedy słońce zachodzi, jeszcze w nim jest. Prowadzi ten sklep z pełnym oddaniem, mam wrażenie, że pracuje w nim całe dnie. Zdarza się tak, że pracownicy chorują, mają urlop, nieraz nie mogą przyjść do pracy. Ona zawsze musi, może i chce. Kiedy rozmawiamy na temat tego biznesu, ona twierdzi, że nie prowadzi firmy, tylko sklep. Czy rzeczywiście sklep nie jest firmą?

Wyzwania Kierownika

Sklep, który prowadzisz, jest również firmą, choć niewielu tak właśnie o nim myśli. Jak w każdej firmie, Ty właśnie odpowiadasz za jej rentowność. Może w Twojej firmie pracuje oprócz Ciebie tylko jeden pracownik, może jest ich kilku, a może jest to całkiem spora grupka. Ilu by ich jednak nie było, w momencie podjęcia decyzji o ich zatrudnieniu, przejąłeś odpowiedzialność za tych ludzi, za ich poczucie bezpieczeństwa, za ich przyszłość, stabilizację i rozwój.

Jeśli prowadzisz firmę, jesteś osobą, która ma pewne specyficzne cechy: jesteś samodzielny, odpowiedzialny, samowystarczalny, potrafisz kontrolować swoje działania, organizować swój czas, a właściwie rozciągać go, jakby był z gumy. Bycie szefem jednak stawia przed Tobą konieczność wypracowania w sobie zgoła innych cech: współpracy z podwładnymi, zaufania im, odpowiedzialności za nich, kontrolowania rezultatów pracy pracowników, rozwiązywania pojawiających się konfliktów. Nie jest to łatwe zadanie. Ja również prowadzę firmę i mam pracowników. Każdy z nas, każdy szef, aby rzeczywiście nim się stać, powinien odpowiedzieć sobie na bardzo ważne pytanie: Jakim szefem jestem? Jakim chciałbym być? No właśnie, sprawdź więc, jakim jesteś szefem.

Test – Jakim jesteś Szefem?

Poniżej przedstawiłam sytuację, która mogła wydarzyć się w Twoim sklepie oraz kilka typowych reakcji szefa. Spośród kilku odpowiedzi wybierz tę, która najlepiej charakteryzuje Twoje zachowanie.

Dostawcy, lub Ty, przywieźli do sklepu partię towaru, piwo, napoje, wodę. Zgrzewki i skrzynki stoją tuż przy wejściu do sklepu. Pracownicy muszą przenieść towar do magazynku i uzupełnić półki. Jednak nie robią tego od razu, zajmują się bieżącą pracą.

a)    Denerwujesz się, że nie robią tego natychmiast. Zwracasz im uwagę podniesionym głosem, że mają usunąć towar z przejścia. Nawet jeśli w sklepie są klienci, mają tak podzielić się pracą, żeby towar zniknął z przejścia. W końcu od tego są, nie będziesz ich przecież wyręczał.

b)    Wielokrotnie wcześniej tłumaczyłeś pracownikom, że towar zaraz po przywiezieniu powinien znaleźć się w magazynku i na półkach. Tłumaczyłeś im spokojnie, dlaczego Ci na tym zależy, żeby podzielili się bieżącą pracą, aby jeden z nich mógł tym się zająć. Zasady są dla pracowników jasne, starają się dla Ciebie. Nawet, gdy nie ma Cię wtedy w sklepie, jesteś spokojny, że wszystkie prace będą wykonane, jak należy. Ufasz pracownikom. Twoi pracownicy mieli wpływ na określenie zasad pracy i jej organizacji.

c)    Wiele razy pouczałeś pracowników, co mówią przepisy bhp na temat przechowywania zapasów, że towar nie powinien blokować przejścia. Przypominałeś pracownikom lub jesteś przekonany, że sami o tym wiedzą, że podpisali umowę o pracę, więc muszą wykonywać ją bez dyskusji. Muszą znaleźć czas. W końcu płacisz im pensję za tę pracę.

d)    Widzisz, że towar stoi w przejściu, denerwuje Cię to, ale nic nie mówisz. Sam zabierasz się za przenoszenie go do magazynku. Czujesz żal do pracowników, że są tacy nieodpowiedzialni i że musisz za nich myśleć i ich wyręczać.

Opisane wyżej reakcje mogą dotyczyć też innych sytuacji: zamawiania brakującego towaru, umycia podłogi w sklepie, gdy coś się rozlało lub klienci nanieśli błota, nieobecności pracowników. Każda z reakcji kierownika obrazuje pewien styl kierowania.

Wyniki Testu

Autokratyczny styl kierowania

Jeśli bliska Ci jest reakcja “a”, można powiedzieć, że charakteryzuje Cię autokratyczny styl kierowania, lubisz dyscyplinę. Skupiasz się częściej na błędach pracowników, uważając dobrą pracę za rzecz normalną. Trudno jest Cię zadowolić, możesz kierować się chwilowym nastrojem, samopoczuciem, od nich będą zależały Twoje reakcje. Twoi pracownicy zaś dobrze będą pracować, gdy będziesz w zasięgu ich wzroku, w sklepie. Gdy Cię jednak nie będzie, dyscyplina się rozluźni.

Demokratyczny styl kierowania

Jeśli wybrałeś odpowiedź “b”, jesteś demokratycznym szefem. Masz świadomość wagi swojego stanowiska, ale też ważne jest zdanie Twoich pracowników. Chcesz stworzyć w sklepie zespół odpowiedzialnych ludzi, którzy rozumieją, jakich zadań się podjęli. Dla których jest jasne, że przestrzeganie zasad pracy jest sprawą priorytetową. Tłumaczysz i przypominasz zasady. Chwalisz tych pracowników, którzy ich przestrzegają. Traktujesz ich bardziej jako partnerów, aniżeli pracowników. Lubisz ich angażować w ustalanie zasad i dobrą organizację pracy.

Biurokratyczny styl kierowania

Jeśli bardziej jest Ci bliska odpowiedź “c”, jesteś bardzo biurokratycznym szefem. Chciałbyś, aby każdy pracownik kierował się odpowiedzialnością wynikającą z przestrzegania obowiązującej go umowy. Kierowanie ludźmi może być dla Ciebie trudnym zadaniem, dlatego najchętniej kontrolę oddałbyś przepisom. Takie postępowanie zwierzchnika wywołuje podobne zachowania wśród pracowników – dadzą z siebie tylko to, ile przewiduje umowa.

Liberalny styl kierowania

Jeśli zaś wybrałeś odpowiedź “d”, jesteś bardzo liberalnym szefem. Liczysz na przyzwoite zachowania pracowników, ale oni skłaniają się raczej ku temu, żeby Ciebie wykorzystywać. Może tak być, że to Ty wykonujesz najcięższą, najtrudniejszą lub najgorszą pracę.

Jeśli Twoja odpowiedź, a w zasadzie jej interpretacja Cię nie zadowala, zapraszam Cię do lektury kolejnych artykułów w cyklu Akademia Kierownika. Kolejne z nich będą poświęcone budowaniu zaangażowanego, odpowiedzialnego zespołu pracowników w Twoim sklepie, w Twojej firmie.

Ten artykuł napisaliśmy dla biuletynu “Akademia zysków” wydawanym przez Grupę Żywiec. Odbiorcy biuletynu to właściciele, kierownicy i pracownicy sklepów spożywczych.

No Responses to “Sprawdź, jakim jesteś Szefem!”

Leave a Reply