Problem Solving

 

PROBLEM SOLVING METODY ZESPOŁOWEGO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW

Rozwiązywanie problemów jakościowych jest jedną z podstawowych potrzeb i trudności jaką jest identyfikacja przyczyny, która spowodowała niezgodność. Jak się bardzo często okazuje zdiagnozowana przyczyna posiada swoją pierwotną przyczynę, a  ta z kolei może posiadać swoją, itd. Warunkiem koniecznym skutecznego doskonalenia jest odkrycie przyczyny „najgłębszej”, czyli źródłowej (inaczej: pierwotnej). Jej poznanie pozwala skuteczniej wyeliminować możliwość ponownego wystąpienia problemu. Warto zatem zastosować narzędzia, które ułatwią poznanie przyczyny źródłowej oraz zaprojektowanie skutecznych działań ją eliminujących.

Nasze doświadczenie we współpracy z inżynierami i z kadrą specjalistyczną pokazuje, że najczęściej popełnianymi błędami w dociekaniu przyczyn problemów są:

  • Unikanie wskazywania źródła problemów w czynnikach ludzkich, z powodu niechęci do brania odpowiedzialności za błędy, w celu ukrywania błędów popełnionych przez siebie lub kolegów
  • Niepoprawne stosowanie metodologii Problem Solving, polegające na tym, że z góry zakłada się przyczynę błędu i tym samym wypełnia się dokumentację, np. raport A3 lub 8D w sposób dostosowawczy do tej założonej, zwykle standardowej przyczyny
  • Unikanie stosowanie optymalnej metodologii Problem Solving zgodnie z jej sztuką, to znaczy wypełnianie np. diagramu Isikawy dla samego wypełnienia
  • Nieprawidłowo prowadzone zebrania, spotkania Problem Solving, na których panuje raczej towarzyska atmosfera aniżeli praca nad znalezieniem przyczyn błędów
  • Brak materiału poglądowego czyli wadliwych komponentów lub produktów, na rzecz oparcia się na wspomnieniach typu „pamiętasz, jak wyglądał ten komponent…”
  • Nieprawidłowo stosuje się burzę mózgów jako metodę wspomagającą szukanie przyczyn czy rozwiązań – moderator nie umie prowadzić takiego spotkania, kończy pracę zespołu po kilku standardowych pomysłach nie wiedząc, jak przełamać normalny impas w myśleniu, nie potrafi pobudzić myślenia twórczego uczestników spotkania.

Celem proponowanego przez nas szkolenia jest więc:

  • przekonanie uczestników, że błędy należy poprawiać, dociekać ich przyczyn, a nie je ukrywać, unikać odpowiedzialności,
  • zapoznanie uczestników z najlepszymi metodami Problem Solving,
  • przekonanie ich do myślenia metodologią 8D jako najpełniejszą metodą postępowania z problemami jakościowymi, zawierającej wszystkie inne, zwłaszcza w sekcji „zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny głównej”.

Jaka metodologia jest najlepsza do rozwiązywania danego rodzaju problemów?

Zamiast wskazywać uczestnikom rozwiązania, chcemy by podczas szkolenia sami to określili. Proponujemy zatem rozwiązywanie przykładowych problemów jakościowych z Państwa fabryki na bazie raportu 8D. Do wypełnienia tego raportu, w różnych jego sekcjach, zastosujemy metody 5xWhy, Diagram Ishikawy, Pareto, burzę mózgów, histogram. Dodatkową korzyścią z zaangażowania pracowników w wybór metod wspierających pracę z raportem 8D będzie ich zaangażowanie. Ludzie wolą realizować swoje pomysły, niż narzucone z góry narzędzia.

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Problem Solving
  • Wprowadzenie do tematu Problem Solving
  • Przedstawienie narzędzi związanych z procesem rozwiązywania problemów:
    • Poszukiwanie przyczyn
    • Określenie problemu
    • Analiza i wybór przyczyny problemu
    • Działania korygujące
    • Standaryzacja

2. 8D

Raport 8D jako narzędzie rozwiązywanie problemów i postępowania w przypadku reklamacji, raportowania do klienta zewnętrznego. Raport jest często dokumentem wymaganym przez klienta zewnętrznego do okazania w postępowaniu reklamacyjnym. Poniżej prezentujemy poszczególne sekcje raportu 8D wraz z metodami wspomagającymi dociekanie przyczyn oraz wybór środków zaradczych w celu uniknięcia błędów w przyszłości.

Kiedy raport 8D może być stosowany? Na przykład:

  • w eliminowaniu opóźnień w dostawach do klienta,
  • w przypadku wątpliwośći konstrukcyjnych, problemów z przycezpnością, wytrzymałością, łączeniem elementów,
  • w przypadku wątpliwości wizualnych,
  • stwierdzonych wad produktu,
  • zbyt dużego opadu.

Raport 8D – sekcje:

  • D0 –  Przygotowanie do Problem Solving, przygotowanie zespołu do pracy z raportem
  • D1 – Zespół Problem Solving:
    • powołanie i budowanie zespołu,
    • podział ról i odpowiedzialności,
    • moderacja spotkań, komunikacja w zespole,
    • zadania.
  • D2 – Opis problemu
  • D3 - Zastosowanie działań doraźnych, tymczasowych działań zaporowych
  • D4 - Zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny źródłowej. Metodologia wspomagająca pracę na tym etapie:
    • metoda 5xWHY,
    • diagram przyczynowo – skutkowy ISHIKAWY,
    • burza mózgów,
    • diagram Pareto,
    • histogram,
    • metoda ABCD Suzuki.
  • D5 - stałe działania korygujące -wybór i weryfikacja
  • D6 - wdrożenie działań korygujących.  Metodologia wspomagająca pracę na tym etapie:
    • PDCA (Plan-Do-Check-Act).
  • D7 - wdrożenie i zapobieganie ponownemu wystapieniu problemów
  • D8 - podziękowanie za współpracę i uznanie dla zespołu 8D

3. Raport A3 i jego wszechstronne zastosowanie na konkretnych przykładach.

4. Narzędzia Problem Solving wspomagające raport 8D i A3

Nie można na tym etapie określić, która metoda jest najlepsza, ani do jakiego typu problemów. Warto zaprezentować przegląd metod: na przykład wybrać jeden problem, który będzie po kolei wszystkimi metodami Problem Solving rozwiązywany. Wybór i dostosowanie najlepiej by przeprowadził zespół uczestników podczas szkolenia. Tym sposobem może powstać standard postępowania z problemami. Dodatkowo pracownicy będą chętniej stosować to, co sami wybiorą, a nie co zostanie im narzucone.

  • metoda 5xWHY,
  • diagram przyczynowo – skutkowy ISHIKAWY,
  • burza mózgów,
  • diagram Pareto,
  • histogram,
  • metoda ABCD Suzuki,
  • drzewo usterek

5. Przeprowadzenie przez uczestników samodzielnej sesji Problem Solving dla przydzielonych problemów do rozwiązania

  • Zastosowanie metodyki rozwiązywania problemów
  • Wykorzystanie narzędzi Problem Solving

PLAN DZIAŁANIA – INFORMACJE ORGANIZACYJNE

Czas trwania szkolenia: 1 dzień szkoleniowy, 7 godzin zegarowych

Termin szkolenia: Według harmonogramu (w godzinach od 9.00 do 16.00)

Cena szkolenia: 970 zł. netto + 23%VAT (od osoby)

Cena szkolenia obejmuje:

  • zebranie szczegółowych informacji na temat specyfiki pracy  celu dostosowania do niej ćwiczeń
  • zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia
  • udostępnienie sali szkoleniowej
  • bogate materiały szkoleniowe
  • przerwy kawowe
  • obiad
  • certyfikaty

Miejsce szkolenia: Siedziba firmy AKADEMIA ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI (Wrocław, ul. Kilińskiego 24)

Forma szkolenia: Aktywny trening, ćwiczenia praktyczne, case study, eksperymenty, prezentacje, testy i kwestionariusze, zadania i zabawy o charakterze diagnostycznym

Materiały szkoleniowe: Bardzo bogate, obfitujące w konkretne przykłady do zastosowania po szkoleniu w rzeczywistej pracy